او در ادامه با زبان تهدیدآمیز گفت: «با شرکای خود در جهت پاسخ به ایران به دلیل عدم همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشورت خواهیم کرد.»

ادعای این مقام فرانسوی در خصوص عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در چارچوب توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌تواند در پاسخ به بدعهدی دیگر طرف‌ها و به خصوص خروج یک طرفه آمریکا از توافق، تعهدات خود را کاهش دهد.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه گذشته (چهارشنبه) در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین برگزار می‌شود.

وی نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز هشتم آذر ماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

دولت بایدن علاوه بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره عدم خروج از توافق خودداری می‌کند بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده اصرار دارد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.