پیک بعدی کرونا چه زمانی آغاز می شود؟

او ادامه داد: موارد جدید یعنی مبتلایان به کرونایی که تازه تشخیص داده می‌شوند و معمولا چند روز پس از ابتلا، فرد ممکن است در بیمارستان بستری شود و باید برای تصمیم‌سازی درست، فاصله‌ این بین برطرف شود. 

او تاکید کرد: در رنگ‌بندی‌های جدید تعداد شهرهای نارنجی افزایشی بوده است که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهرها دارد؛ ولی از آنجایی که شهرهای بزرگی همچون تهران هنوز روند کاهشی دارند، در مجموع در کشور هنوز هم روند بیماری افزایشی نشده است. اگر بخواهیم درست رصد کنیم باید تمام آزمایشگاه‌های کشور که تست‌های کرونا را انجام می‌دهند به سامانه‌ای متصل شوند و با دسترسی به این سامانه و استخراج اطلاعات به روز شده می‌توان خیلی زودتر تصمیم‌گیری‌ کرد؛ اما تا زمانی که تعداد موارد مثبت جدید با تاخیر به دستمان برسد، نمی‌توانیم به موقع تصمیمات مهم برای مدیریت شرایط اتخاذ کنیم. 

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از زمان بروز پیک ششم داشت، اظهار کرد: هنوز در سایر کشورها هم که اطلاعات به روز و سامانه برخط دارند، نمی‌توان از زمان دقیق آغاز پیک‌ بعدی صحبت کرد و آن را پیش بینی کرد. ما هم همانگونه فعلا می‌توانیم به تشریح شرایط گذشته و نهایتا هم شرایط حال حاضر بپردازیم تا اینکه آینده را پیش بینی کنیم. 

او درباره علت تمرکز شهرهای قرمز در نوار غربی کشور، بیان کرد: دو معیار داریم؛ یکی اینکه نسبت ابتلا چقدر است و مثلا از هر ۱۰۰هزار نفر، چند نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و دیگری شاخص مهم تغییر نسبت ابتلا است. یعنی به طور مثال ممکن است در یک استانی همیشه از هر ۱۰۰ هزارنفر، ۱۵ نفر به کرونا مبتلا شوند که حکایت از روند ثابت دارد؛ اما اگر در شهر دیگری امروز از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷ نفر مبتلا شوند و هفته آینده ۱۰ نفر، گرچه تعداد ابتلا از شهر اول کمتر است اما سرعت و روند بیماری در شهر دوم افزایشی است که این بیشتر باعث نگرانی می‌شود. در واقع، بیشتر از آنکه از ثابت بودن روند بیماری در شهر نارنجی یا قرمز نگران باشیم، نگران تغییر روند بیماری در شهرهای زرد و آبی هستیم. 

یونسیان درباره سامانه مدیریت هوشمند کرونا، تصریح کرد: پیشنهاد این سامانه و برنامه‌ مکتوبی که از آن ارائه شد، خوب بود؛ اما اینکه در عمل چگونه اجرایی شود، منتظر وصول گزارشات هستیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم. اصولا تصمیمات کلانی در این حد، تا زمانی که به طور آزمایشی اجرا نشوند، گزارش این اجرای آزمایشی توسط کارشناسان بررسی نشود و اصلاحات لازم برای اجرای اصلی در آن انجام نشود، بعید است با موفقیت بالایی در اجرا همراه باشند و در عمل مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد که در زمان نگارش برنامه از آن‌ها اطلاع کاملی نداشته‌ایم.

وی همچنین گفت: تصمیمات اصلی در ستاد ملی مدیریت کرونا گرفته می‌شود که همه‌ اعضای کمیته علمی در آنجا حضور ندارند و به نظر می‌رسد نیاز است که ارتباط مستمرتر و تنگاتنگ‌تری بین کمیته علمی و ستاد ملی مطرح باشد تا کمیته علمی بداند که به چه موضوعاتی می‌تواند ورود کند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، طبیعی است که کمیته علمی هم خیلی انگیزه ورود به مسائل اینچنینی را ندارد. به عبارت دیگر مشخص نیست بررسی‌هایی که در کمیته علمی صورت می‌گیرد و تصمیماتی که بر اساس این بررسی‌ها پیشنهاد می‌شود، تا چه اندازه مورد اعتنا و استفاده در ستاد ملی قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر لزوم اصلاح ضعف در تعامل، بیان کرد: با اصلاح این ضعف می‌توانیم اقدامات موثرتری را انجام دهیم. جایگاه کمیته علمی و ستاد ملی هنوز به شکل شفاف مشخص نشده است و بعضا ابلاغ‌های موازی هم برای مسئولینی در این دو نهاد صادر شده است و منتظر هستیم تا با حذف صریح موازی‌کاری‌ها، اثربخشی این نهادها افزایش یابد.

نگرانی از افزایش کرونا در شهرهای زرد و آبی/جایگاه "کمیته علمی کووید" مشخص شود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.