سفر برنز به روسیه، جایی که او با مقام‌های ارشد امنیتی کرملین که مستقیماً در فعالیت های نظامی دخیل بودند گفت وگو کرد، در حالی انجام شد که ایالات متحده به طور فزاینده ای از جابه جایی نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی مرز شمالی اوکراین نگران شده است.

براساس این گزارش، دولت بایدن در روزهای اخیر تلاش های خود را برای کاهش تنش‌های فزاینده بین مسکو و کیف افزایش داده است. در همین زمینه یک منبع به سی ان ان گفت که برنز با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت وگو کرد تا تنش‌ها را کاهش دهد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه برای حمایت از این تلاش‌ها به کیف سفر کرد.

برنز از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در مسکو و مدتی نیز دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بود و از ماه مارس (اسفند - فروردین) گذشته به مقام رئیس سیا منصوب شد.

روابط مسکو و واشنگتن همواره با فراز و نشیب زیادی روبه رو بوده است که این روابط از منظر کارشناسان سیاست خارجی و روابط بین الملل به «صلح سرد» و «جنگ سرد» نیز تعبیر می شود  و دو کشور همواره در اوج اختلاف‌ها و بحران روابط برای کاهش هزینه‌ها و با درک برخی واقعیت های جهانی در جستجوی تحولات و موضوعاتی بوده‌اند تا از آنها به عنوان بهانه‌ای برای تغییر فضا و بازسازی و بهسازی روابط استفاده کنند.

در سال های اخیر تحریم روسیه یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت های آمریکا بوده و در این زمینه نه تنها دولت بایدن تمایلی به حذف آن ندارد بلکه در آخرین اقدام خود ضمن تحریم ۱۴ شرکت وابسته به روسیه در کشورهای مختلف، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.