واکنش روسیه به اظهارات ضد ایرانی یک خبرنگار

 

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات لارنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که در پیامی توییتری از مواضع ایران درباره ازسرگیری مذاکرات انتقاد کرده بود و آن را متناقض با موضع ایران درباره احیای توافق به شکل اصلی آن دانسته بود، در صفحه توییترش نوشت: بیایید منصف باشیم. بله، ایران بیشتر و بیشتر از برجام[توافق هسته‌ای] فاصله می‌گیرد اما آمریکا نه تنها فشار حداکثری را حفظ کرده است بلکه تحریم‌های بیشتری را هم اعمال می‌کند.

اولیانوف افزود: تنها یک را برای شکستن این دور باطل وجود دارد، آن هم مذاکرات وین است که باید بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق را فراهم سازد.

خبرنگار وال استریت ژورنال در پیامی توییتری از مواضع ایران در قبال ازسرگیری مذاکرات برجامی، از جمله لزوم تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج دولت آتی این کشور از توافق،‌ لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و جبران خسارات تحمیل شده بر ایران به واسطه تحریم‌ها،‌ انتقاد کرد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن[خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر[۸ آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.