دولت مذاکره را رد نمی‌کند

مهدی مطهرنیا در ارزیابی خود درباره زمان‌بندی اعلام شده برای آغاز مذاکرات برجامی گفت: این مسئله نشان دهنده یک پارادوکس عدم قطعیت است، چه از نظر آرایش شکلی و چه محتوایی می توانیم به این معنا دریابیم که از نظر ظاهری ایران انجام مذاکره با طرف های اروپا و آسیایی را در مسیر حل و فصل صحیح پرونده هسته ای ایران دنبال می کند و تأکید دارد که مذاکرات غیرفرسایشی، سریع و با برداشتن تحریم ها و راستی آزمایی و همچنین تأیید ایران بعد از راستی آزمایی می تواند منجر به بازگشت به برجام شود.

وی تصریح کرد: البته این نکته که نه جنگ و نه مذاکره هیچ کدام صورت نمی گیرد از این منظر قابل بررسی است که آغاز مذاکرات و اقدام برای انجام مذاکره پس از پارادایم نه جنگ  نه مذاکره گامی برای حل و فصل پرونده هسته ای می شود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: بنابراین برداشت این گونه است که ابتدا تحریم های حداکثری توسط ترامپ ایجاد شد و بایدن هم با قدرت هوشمندی آمریکا آن را ادامه داد و ایران شاهد اثرات فزاینده آن بود اما رفتار ایران این گونه بوده که این پیام را مخابره کند که گامی را در جهت انجام مذاکره برداشته است.

مطهرنیا همچنین بیان کرد: تصویب پروتکل الحاقی از سوی مجلس می تواند مسئله را تشدید کند اما ایران با وجود این همه قوانین و روی کار آمدن دولت انقلابی هنوز آماده مذاکره است و مذاکره را رد نمی کند اما باید دید که از این مسئله چه نتایجی می خواهد بگیرد. 

وی تصریح کرد: یکدستی قدرت در تهران این نتیجه گیری را برای طرف مقابل آسان کرده است که ایران بخواهد از برجام چگونه استفاده کند. طرفین ما یعنی اروپایی ها و آمریکا  و همچنین چین و روسیه همگی بر سریع وارد شدن ایران به مذاکره و همچنین انجام مذاکره برای بازگشت گام های ایران به حالت اولیه اذعان دارند. اما ایران تلاش کرده با افزایش غنی سازی اورانیوم نشان دهد که با عزم جدی خود در منطقه و بیان مواضع استراتژیک خود در حوزه مسائل امنیتی مورد علاقه جامعه جهانی زمینه ساز گرفتن امتیازاتی برای پای میز مذاکره باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: با توجه به موقعیت کنونی ایران، ورود ایران به یک منازعه شدید در ارتباط با رویارویی با مواضع ایالات متحده در نظم جهانی و نظام بین الملل به نظر نمی رسد آغاز مذاکرات موضوعی را حل کند زیرا ایران و آمریکا از مواضع خود کوتاه نمی آیند، به عبارتی آمریکا به هیچ وجه تحریم ها را بر نمی دارد و ایران نمی تواند بدون برداشتن تحریم ها حیثیت ایدئولوژیک خود را در جامعه جهانی حفظ کند.

مطهرنیا با بیان اینکه به نظر می رسد پارادوکس عدم قطعیت در مذاکرات وجود دارد، ابراز عقیده کرد: اگر پارادوکس نه جنگ و نه مذاکره به یا جنگ یا مذاکره تبدیل شود مدیریت این پارادایم در حوزه دکترین آن به اسرائیل سپرده شده و تلاش دارد محاصره منطقه ای علیه ایران را دنبال کند و ایران باید یک نه بزرگ یا بله بزرگ در برابر آنچه در پرونده های موجود ایران در نظام بین الملل وجود دارد بیان کند که این تصمیم ساده ای نیست زیرا گفتن نه یا بله بزرگ در سال ۱۴۰۰ تبعات سختی را می تواند به دنبال داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.