توصیف پیام «رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰» برای دوست و دشمن از زبان سخنگوی ارتش

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تشریح پیام رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ در دریای عمان برای مردم ایران و نیز کشورهای دوست و دشمن پرداخت.

امیر شاهین تقی‌خانی در رابطه با رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش در دریای‌ عمان به برنامه «رویداد» گفت: ارتش و مجموعه نیروهای مسلح همواره باید آماده باشند و در واقع حفظ و ارتقای این آمادگی، ضمانتی برای صلح پایدار در کشور و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. برای دستیابی به این آمادگی، باید نسبت به به‌روز رسانی آموزش ها توجهی ویژه نماییم و بهترین صحنه برای تمرین این آموزش، رزمایش است که مبتنی بر صحنه های واقعی طراحی شده و شکل می گیرد و سربازان و درجه داران و افسران و امیران ما به تناسب و جایگاه مسئولیت خود، در این رزمایش سهیم هستند.

وی با اشاره به صدها رزمایشی که ارتش تا امروز انجام داده است، افزود: رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ با حضور بخش هایی از نیروی زمینی، هوایی و دریایی در سواحل مکران تا عمق دریای عمان و مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند و استان های جنوبی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده است.

تقی‌خانی ادامه داد: در این رزمایش در پی آنیم تا سلاح و تجهیزات ایرانی و بومی را آزمایش کرده و تاکتیک هایی که توسط عزیزان در ارتش متناسب با تهدیدات طراحی شده را بیازماییم.

وی تکیه به نیروهای جوان و سنجش عرصه های راهبردی و تاکتیکی را از دیگر اهداف این رزمایش برشمرد و افزود: ماموریت اصلی این نیروها، دفاع از استقلال و تمامیت ارزی است و الحمدالله در تمرینات گذشته تا امروز نمونه های خوبی را از آمادگی روحی و رزمی در مجموعه ارتش داشته ایم. طراحی یک رزمایش مبتنی بر واقعیت، کاری دشوار است، خاصه اینکه در این رزمایش تمام گلوله های استفاده شده و نیز بمب و سلاح ها، جنگی است و هیچ سلاح و گلوله مشقی نداریم.

تقی‌خانی همچنین این رزمایش را میدانی و عملیاتی دانست که دو گروه در آن فعالیت دارند که یکی مهاجم و دیگری مدافع هستند. همچنین هیئت داوران ایجاد وضعیت های مختلف کرده تا آمادگی نیروها را بسنجند.

وی این رزمایش را شامل جنگ های هوانیروز، اشراف اطلاعاتی، ارزیابی پهپادها، نیروهای زیرسطحی و ... دانست و خاطرنشان کرد: این رزمایش چند پیام هم دارد که نخست برای مردم شریف ایران است تا اطمینان و اعتماد بیشتری به نیروهای مسلح داشته باشند. پیام دوم برای کشورهای دوست و مسلمان منطقه است تا بدانند امنیت این نقطه به دست کشورهای منطقه تامین می شود و نیازی به نیروهای فرا منطقه ای نداریم.

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هشداری هم برای دشمنان داریم تا مراقب باشند هرگونه فکر نابخردانه در مورد جمهوری اسلامی و مرزهای ایران عزیز نکنند؛ چرا که ارتش و نیروهای مسلح با آمادگی کامل، در صدد پاسخگویی بر خواهند آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.