تذکر نماینده مجلس به وزیر صمت/ تاکید بر رفع فوری مشکل افزایش قیمت لوازم خانگی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، از ارسال نامه به وزارت صنعت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان درباره گرانی 30 درصدی لوازم خانگی داخلی خبر داد و خواستار پاسخگویی وزارت صمت به سوالات نمایندگان در این زمینه شد.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس ، از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در مورد تخلفات برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی خبر داد و اظهار داشت: بعد از حمایت دولت از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از کره‌ جنوبی، قیمت این کالاها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت، موجب ناتوانی مردم در تأمین نیازشان شده است.

وی ادامه داد: سوال مهم این است که افزایش قیمت لوازم خانگی، ناشی از سودجویی برخی تولیدکنندگان داخلی در پی حذف رقبای خارجی است، یا کمبود عرضه کالای داخلی و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شده است؟ یا اینکه، علی‌رغم اظهارات تولیدکنندگان، بخش قابل ملاحظه ای از اجزاء تولیدات، منشاء وارداتی داشته و تابعی از نرخ ارز است؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: وزارت صمت باید به این سوالات بطور جدی پاسخ دهد و مشکلاتی را که موجب افزایش قیمت لوازم خانگی شده است، به سرعت رفع کند.

نامه نماینده مجلس به وزارت صمت درباره گرانی 30 درصدی لوازم خانگی و تخلف یک شرکت

جزئیات تخلف یک شرکت داخلی، با استفاده از نشان «دِوو»

علیرضابیگی در همین رابطه از تخلف یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی خبر داد و گفت: اخیراً ملاحظه شده یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی مبادرت به عرضه این کالاهای تولیدی داخلی با نشان تجاری «دِوو» در بازار کرده که سوالات مهمی هم درباره این نحوه عرضه کالاها مطرح است.

وی اظهار داشت: شرکت «دِوو الکترونیک» بعد از سال ۱۹۹۸ کاملاً تعطیل شده، لذا استفاده از نشان تجاری این شرکت که در حال حاضر در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیتی ندارد، ناشی از چیست و مثلا چه خدماتی از طرف صاحب نشان تجاری در تولیدات این تولیدکننده داخلی ارائه می‌شود؟!

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چنانچه تولیدات این شرکت از کیفیتی قابل رقابت در بازار برخوردار است، چرا از نشان تجاری شرکتی خارجی که عملاً در عرصه اقتصادی فعالیتی ندارد استفاده می‌کند؟ آیا این موضوع با شعار خودباوری در تولیدات داخلی این شرکت همخوانی دارد؟!

علیرضابیگی تاکید کرد: آیا استفاده از نشان تجاری این شرکت کره‌ای به معنای عرضه کالاهای وارداتی کره‌ای در بازار داخلی به شیوه‌ای دیگر است یا کالاهای وارداتی چینی و سایر کشورها با این برند عرضه می‌شوند؟ چگونه واردات لوازم خانگی از کره مذموم تلقی می‌شود ولی عرضه کالاها با نشان تجاری یک شرکت کره‌ای غیرفعال تجویز می‌شود؟!

وی تصریح کرد: واردات کالاهای خارجی با استفاده از ارز آزاد صورت می‌گیرد، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و سایر عوارض نیز با همین نرخ ارز محاسبه می‌شود و همراه با سود واردکننده به عنوان قیمت نهایی محاسبه و عرضه می‌شود. چگونه قیمت کالاهای وارداتی با برند «دِوو» با قیمت تولیدات داخلی در یک سطح  قرار دارند؟!

افزایش ۳۰ درصدی قیمت لوازم خانگی، ناشی از قدر ندانستن فرصت است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با بیان اینکه در حال نگارش نامه به وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای استیفای حقوق مردم هستیم، گفت: با وجود تلاش برای حمایت از لوازم خانگی داخلی، متاسفانه برخی تولیدگنندگان به جای اینکه قدرشناس این فرصت باشند، مبادرت به افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها کرده‌اند که نشان‌دهنده سوء استفاده از شرایط کشور برای افزایش قیمت‌ها است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.