چین، همچنان عامل نگرانی‌های فزاینده ارتش آمریکا

به گزارش پایگاه خبری هیل،‌ برنامه‌های چین برای تقویت مواضع نظامی‌اش و تلاش این کشور برای توسعه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، کنگره و مقامات دفاعی آمریکا را به یک میزان نگران کرده است.

تشکیلات دفاعی آمریکا شاهد رشد سریع تهدیدات پکن در حوزه‌های مختلف، از جمله آزمایش‌های موشک‌های مافوق صوت، گسترش زرادخانه هسته‌ای، اتخاذ گام‌های بلند در حوزه‌های فضا و سایبری و تهدیدهای ظاهرا روزانه علیه تایوان بوده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه در اظهاراتی در مورد پیشرفت‌های نظامی اخیر چین گفت: ما شاهد یکی از بزرگترین تغییرات در زمینه قدرت ژئواستراتژیک جهانی که جهان تاکنون به خود دیده است، هستیم. آنها به وضوح ما را در سطح منطقه‌ای به چالش می‌کشند و آرمان آنها این است که آمریکا را در سطح جهانی به چالش بکشند.

تغییر بالقوه در توازن قدرت جهانی مقامات و قانونگذاران آمریکایی را نگران کرده است.

آمریکا برای چندین دهه جایگاه قدرت نظامی و اقتصادی نخست جهان را داشته است. تغییر توجه این کشور به سمت چین،‌ با وجود آنکه یک تهدید مستقیم را ایجاد نمی‌کند، می‌تواند باعث دگرگون شدن ائتلاف‌ها در منطقه هند-اقیانوسیه در زمانی که ارتش‌های چین و آمریکا هر چه بیشتر در دریای چین جنوبی تقابل پیدا می‌کنند، شود.

ژنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چند روز پیش گفت که سرعت توسعه توانایی‌های نظامی چین "بهت‌آور" بوده و "چنانچه ما کاری برای تغییر دادنش نکنیم" این کشور در مسیر پیشی گرفتن از آمریکاست.

یک نمونه بارز نشان‌دهنده سرعت پیشرفت پکن، آزمایش یک سلاح مافوق صوت در ماه اوت بود؛ سلاحی که بخشی از مدار زمین را دور زده و سپس دوباره وارد جو شد و به سمت هدف خود حرکت کرد، در حالی که با فاصله کمتر از ۳۰ مایل برخورد با هدفش را از دست داد.

ژنرال میلی این آزمایش را "بسیار نگران‌کننده" و "بسیار نزدیک به شوک ماهواره اسپوتنیک" خواند. این اظهارات به پرتاب اولین ماهواره فضایی جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ به عنوان اتفاقی که آمریکا را شوکه کرده و باعث شد مسکو در مسابقه فضایی پیشتاز شود، اشاره داشت.

چین گفته است که این آزمایش مربوط به "یک فضاپیما بود، نه یک موشک".

روز چهارشنبه، ژنرال میلی این پرتاب را نشان‌دهنده "تصویری بسیار گسترده‌تر از یک توانایی نظامی مربوط به چینی‌ها" خواند.

او گفت: امروز (چین) در فضا و سایبر، زمین، دریا، هوا و زیر دریا قابلیت‌هایی دارد و آنها به وضوح دارند ما را در سطح منطقه‌ای به چالش می‌کشند. بنابراین ما در این مورد کشوری را داریم که به طرزی فوق‌العاده قدرتمند می‌شود و می‌خواهد نظم بین‌المللی را به نفع خود مورد بازنگری قرار دهد. این یک چالش واقعی در سال‌های آینده خواهد بود. در طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده. این برای آمریکا واقعاً مهم خواهد بود.

چنین دیدگاهی در آخرین گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی چین که روز چهارشنبه منتشر شد، منعکس شد؛ گزارشی که شرح کشوری را می‌دهد که به شدت در حال تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خود، توسعه قابلیت‌های موشکی جدید و تقویت نیروهای مسلح خود، حتی در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ است.

بر اساس این گزارش حدودا ۲۰۰ صفحه‌ای، "به رغم چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، پکن به تلاش‌های خود برای پیشبرد کلیت توسعه‌اش از جمله تثبیت رشد اقتصادی، تقویت نیروهای مسلحش و ایفای نقش قاطع‌تر در امور جهانی ادامه داد."

چین از سال ۲۰۱۸ از سوی آمریکا به عنوان بزرگترین تهدید نظامی برای این کشور در کنار روسیه معرفی شده است، اما جدیدترین پیشرفت‌های این کشور باعث شد تا جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در روزهای اخیر زنگ خطر را نسبت به تهدید فزاینده آن به صدا درآورند.

جیمز اینهوف، سناتور عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: به نظر من، کشور ما در مخاطره‌آمیزترین موقعیت در برابر آنچه که چین به وضوح به نمایش گذاشته و قابلیت انجامش را دارد، قرار دارد.

مایک راجرز، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم در پی انتشار گزارش پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که آمریکا باید با "برنامه مدرن‌سازی نظامی بی‌سابقه" به چین پاسخ دهد.

او ادامه داد: این گزارش باید برای دولت بایدن چیزی را که برای مدتی بدیهی بوده مسجل کند؛ اینکه چین یک تهدید واقعی و قریب‌الوقوع است. به تاخیر انداختن برنامه ما برای نوسازی نظامی دیگر یک گزینه نیست.

تحلیلگران همچنین توانایی‌های فزاینده هسته‌ای چین را مورد توجه قرار داده‌اند، به طوری که فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، به شرح سه سیلوی موشکی مشخص که در شهرهای یومن، هامی و اوردوس در حال ساخت هستند، پرداخت.

هانس کریستنسن، یکی از نویسندگان گزارش اف.ای.اس، به پایگاه هیل گفت که واشنگتن باید بیشتر نگران مدرن‌سازی ارتش پکن در حوزه متعارف که شامل تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود، باشد.

کریستنسن بیان کرد: به خصوص در قبال تایوان و البته در قبال دریای چین جنوبی، زیرا این‌ها مناطقی هستند که در آن یک جنگ متعارف ممکن است بروز پیدا کرده یا در بگیرد و این موقعیت می‌تواند به سطح تشدید درگیری با استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای منجر شود. اما البته، بروز یک جنگ متعارف پیش زمینه آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.