روایت زاخارووا از دو اتفاقی که بارقه‌ امید به روابط آمریکا و روسیه تاباند

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگویی اینترنتی گفت، روسیه و آمریکا، لزوم ایجاد دو کارگروه برای توسعه گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک بین دو کشور را دریافته‌اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اختلافات بزرگی با آمریکا وجود دارد؛ اما درک لزوم ایجاد دو کارگروه موضوع-محور نیز وجود دارد. گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک باید در چارچوب آن‌(کارگروه)ها توسعه یابد. به همین دلیل است که ما در حال کار هستیم. کار در حال انجام است.

وی افزود: در چند سال گذشته، آمریکا اقدامات زیادی انجام داده است تا به وضعیت بی‌ثبات(در هر کجا که ثبات ندارد) ثبات ببخشد.

این دیپلمات روسی در ادامه، با اشاره به تمدید پیمان "استارت نو" و نشست سران روسیه و آمریکا در ژنو، گفت که این دو اتفاق در سال میلادی جاری، بارقه‌ای از امید به روابط آمریکا و روسیه تاباند.

او گفت: در پی این اجلاس (نشست ژنو)، هر دو طرف شروع به اجرای یک گفت‌وگوی جامع در مورد همه پارامترهای ثبات استراتژیک کردند؛ امر اصلی این است که پایه‌های چارچوب کنترل تسلیحاتی آینده را که همه جانبه خواهد بود، پی ریزی کنیم.

زاخارووا همچنین اعلام کرد، استفاده از پهپادها در منطقه درگیری در جنوب شرق اوکراین حق انحصاری ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا فعال در منطقه است.

این سخنگو این موضع‌گیری را در واکنش به اظهارات نماینده لوهانسک داشت که گفته بود پهپادی که هیئت امنیت و همکاری رصد کرده متعلق به نیروهای مسلح اوکراین هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نشست ماه ژوئن خود در ژنو، توافق کردند که رایزنی‌های ثبات استراتژیک را از سر بگیرند. نتیجتاً، دو دور از این رایزنی‌ها در ۲۸ جولای و ۳۰ سپتامبر انجام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.