رایزنی برجامی رابرت مالی با مقام ارشد کره جنوبی

«چوی جونگ کان» و «رابرت مالی» درباره این موضوع در حالی گفت‌وگو کردند که قرار است مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات گفت که مالی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای را به اشتراک گذاشت و چوی نیز بر تمایل سئول برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

به نوشته یونهاپ، اگرچه کره جنوبی عضوی از برجام نیست، اما واشنگتن ارتباط خود را در این خصوص با متحدش سئول حفظ کرده، به‌ویژه در خصوص دارایی‌های ایران در کره جنوبی که تحت تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند.

اخیرا اقدام سفیر کره جنوبی به اهدای دو هزار ماسک به یکی از بیمارستان‌ها در تهران در حالی که هفت میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های سئول بلوکه شده و امکان دسترسی ایران به این دارایی‌ها آن هم در شرایط شیوع ویروس کرونا فراهم نشده، واکنش‌های کاربران در توئیتر را به همراه داشت و «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این اقدام سفیر را در حد یک طنز خواند و گفت هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که عملاً تاکنون تحولی در این زمینه رخ نداده است.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در توئیتی گفت‌وگویش با همتای کره جنوبی را تأیید کرد و نوشت: در تماس تلفنی آقای چوی جونگ کان قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به وی خاطرنشان کردم تنها اقدام مؤثر و سریع در رفع محدودیت منابع ایران در کره جنوبی و جبران خسارات وارده است که می‌تواند نقش مؤثری در ترمیم وجهه آسیب‌ دیده این کشور نزد مردم ایران داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.