هشدار؛ وقوع رگبار و رعدوبرق در ۷ استان

در پی صدور هشدار زردرنگ ، سازمان هواشناسی از پایداری هوا و آلودگی احتمالی هوا طی روزهای دوشنبه (۱۷ آبان ماه) تا چهارشنبه(۱۹ آبان ماه) خبر داد. با پایداری هوا در این بازه زمانی، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا در چهار استان قابل انتظار است به‌گونه‌ای که دوشنبه (۱۷ آبان ماه) شهرهای تهران، کرج و اراک و سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۸ و ۱۹ آبان ماه) تهران، کرج، اراک و مشهد درگیر مخاطرات این پدیده خواهند بود.

در این شرایط جوی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد شاخص تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک قابل انتظار است.

توصیه می‌شود امتناع از رفت و آمدهای غیر ضروری به مراکز شهر ها برای افراد سالمند و خردسال و به‌ویژه افراد با سابقه بیماری و ریوی، اجتناب از فعالیت های ورزشی در سطح شهر، تا حد امکان عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.

همچنین بر اساس هشدار زردرنگ دیگری فعالیت سامانه بارشی از روز امروز(۱۷ آبان ماه) تا سه‌شنبه (۱۸ آبان ماه) رخ می‌دهد و وقوع رگبار و رعد و برق امروز (۱۷ آبان ماه) برای استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، سواحل جنوبی بوشهر، جنوب یزد و کهگیلویه و بویراحمد و سه‌شنبه (۱۸ آبان ماه) برای استان‌های هرمزگان، جنوب بوشهر، کرمان، جنوب شرق فارس و جنوب خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است.

با فعالیت این سامانه خطراتی از قبیل احتمال جاری شدن روان آب، احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.