توقف حکم قصاص ۴قاتل در یاسوج

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم سجادی عصر امروز  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با تلاش معتمدان و سفیران صلح چهار پرونده قتل که در حال اجرا بوده‌، حکم قصاص آن متوقف شده و تلاش برای جلب رضایت خانواده‌های مقتول ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها باید تلاش کنند که زمینه فرهنگ سازی در زمینه عذرخواهی و آموزش‌های لازم برای بالا بردن صبر در جامعه ایجاد شود، ادامه داد: در ستاد ملی صبر همه نهادهای فرهنگی در حال تلاش هستند تا در جامعه زمینه‌های فرهنگ‌سازی ایجاد شود و معتقدم که رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در پای کار آوردن مردم داشته باشند.

سجادی بیان کرد: در زمینه صلح در محلات با حضور معتمدان محلی و محوریت ائمه جمعه بین مردم سازش ایجاد کنند، همانگونه که انقلاب از مساجد شروع شد و به ثمر نشست شروع صلح محله محور از مساجد نیز می‌تواند نتیجه بخش باشد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شش ماهه اول سال جاری 112  نفر زندانی را از زندان آزاد کردیم و این موارد با گفت‌وگو با شاکیان و 724 پرونده با دخالت سفیران صلح به مصالحه انجامیده است.

سجادی افزود: تعداد پرونده‌های ورودی در هفت ماه گذشته به شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد 24 هزار و 569 پرونده بوده‌ که از این تعداد 24 هزار و 180 فقره مختومه و پنج هزار و 265 منجر به مصالحه شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه اغلب قتل‌ها در استان با سلاح گرم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در قتل‌ها اغلب تصمیمات آنی و پائین بودن آستانه تحمل به ویژه در جوانان است.

ساجدی اذعان داشت: در سال گذشته با همکاری و همراهی معتمدان و اعضای سفیران صلح 20 فقره قتل منجر به رضایت شد و در سال جاری یک فقره قتل عمد آن‌هم در شهرستان لنده منجر به رضایت خانواده مقتول شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری شوراهای حل اختلاف در زندان‌های استان و همچنین ستاد دیه در پرونده مالی 71 نفر از محکومان از طرف شاکیان تخفیف و بخشش بیش از یک میلیارد و 600 میلیون تومان محقق شد.

رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان از برگزاری آزمون متقاضیان تأسیس مؤسسه‌های داوری و میانجیگری در استان خبر داد و افزود: افراد دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های حقوق، فقه و حقوق اسلامی، فقه و مبانی و طلابی که سطح دوم را گذرانده‌اند در این آزمون می‌توانند شرکت کنند.

معاون قضایی در شوراهای حل اختلاف استان بیان کرد: اغلب دعاوی مطرح در مراجع قضایی نتیجه ضعف فرهنگ در جامعه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.