مرگ در یک قدمی خبرنگار چینی افشاگر کرونا

 به گزارش بیزنس اینسایدر ژانگ ژان از اولین خبرنگارانی بود که در ووهان وجود بیماری کووید۱۹ را گزارش داد و به چهار سال زندان محکوم شد. خانواده او هشدار داده است که به دلیل اعتصاب غذا در آستانه مرگ است و از زمستان جان سالم به در نخواهد برد.

ژانگ ژانِ ۳۸ ساله، که سابقاً وکیل بود، در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به ووهان سفر کرد تا وقایع را از طریق مشاهده مستقیم ثبت کند. او در شبکه‌های اجتماعی چندین پست درباره بازداشت خبرنگاران مستقل و آزار خانواده‌های بیماران کووید۱۹ توسط مقامات دولتی منتشر کرده بود. او در ماه مه ۲۰۲۰ ناپدید شد و بعدتر معلوم شد که توسط مقامات چینی بازداشت شده است. او در ماه دسامبر ۲۰۲۰ به جرم «ایجاد تنش و دردسرسازی» به چهار سال زندان محکوم شد. مقام‌های دادگاه مدعی هستند که او «اطلاعات دروغ» منتشر کرده است.

عفو بین‌الملل گفته است که ژانگ در ژوئن سال گذشته در زندان به‌نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زد و تا حدی بیمار شد که مجبور شد با ویلچر در دادگاه خود شرکت کند. روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داده است که وکیل او مدعی شده که در برخی مواقع دست و پای او بسته و به زور از طریق لوله تغذیه می‌شود.

هفته گذشته برادرش ژانگ جو در توییتر نوشت که خواهرش که ۱۷۶ سانتی‌متر قد دارد، اکنون تنها حدود ۴۰ کیلوگرم وزن دارد. خانواده او به عفو بین‌الملل گفته‌اند که اگر به دلایل پزشکی آزاد نشود، انتظار نمی‌رود که او تا پایان زمستان زنده بماند. گزارشگران بدون مرز گزارش داده است که او دیگر نمی تواند راه برود یا بدون کمک سرش را بلند کند.

گوئن لی، مسئول بخش چین در سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «ژانگ ژان، که نباید هرگز زندانی می‌شد، اکنون با خطر مرگ در زندان مواجه است. مقام‌های چینی باید او را فوراً آزاد کنند تا بتواند به اعتصاب غذای خود پایان دهد و درمان‌های پزشکی لازم را دریافت کند. پیگرد قانونی ژانگ ژان توسط دولت چین، صرفاً به این دلیل که تلاش کرد که پنهان‌کاری عظیم دولت چین در مورد این بیماری همه‌گیر در ووهان را فاش کند، یک مورد شرم‌آور نقض حقوق بشر است.»

چین در فهرست جهانی آزادی مطبوعات RSF در سال ۲۰۲۱ در رتبه ۱۷۷ از ۱۸۰ قرار دارد و با حداقل ۱۲۲ مورد، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.