انتصابات فامیلی کار دست دولت رئیسی داد

استارت انتقادات از دولت رئیسی در پارلمان زده شده است، از یک سو عملکرد اقتصادی دولت زیر تیغ رفته و از سوی دیگر انتصابات فامیلی کار دست رئیس جمهور داده است. آیا سردی در روابط دولت و مجلس نفوذ خواهد کرد؟

 


این مطالب مهم را بخوانید؛

کنایه یک کارشناس به همسر ابراهیم رئیسی

رهگیری ۲ پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی ارتش

دلار ۴۲۰۰ تومانی می ماند؟ /تصمیم بورسی دولت


صدای اعتراضات به دولت بلند شده است، آنهم نه در اردوگاه اصلاح طلبان یا از سوی چهره های اصلاح طلب، اعتراض از سنگر مجلس و از سوی نمایندگانی بلند شده است که خود جزو حامیان رئیس دولت سیزدهم هستند. آیا روزهای خوش دولت و مجلس رو به پایان است؟

صدای اعتراض در مجلس بلند شد

عمر ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به شش ماه هم نرسیده است اما انتظارات از او بالاست، او که با شعارهای عدالت طلبانه و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی در ایام نتخابات حاضر شده بود و در مدت زمانی که به پاستور رفته بارها و بارها بر تحقق این شعارها تاکید کرده است اما عملکرد چندماه اخیر دولت حداقل در حوزه معیشتی آن چیزی نبوده که انتظار می رفت.

گلایه های افکارعمومی از گرانی ها و بالا رفتن روزانه قیمت ها کار را به آنجا رسانده که حالا نمایندگان مجلس که مخاطب این گلایه ها و اعتراضات در حوزه های انتخابیه خود هستند علنا از تریبون مجلس رئیس جمهور را خطاب قرار داده و خواستار اقدام فوری هستند. 

آنچنان که فداحسین مالکی از نمایندگان اصولگرای مجلس از پشت تریبون مجلس رسما دولت را به نقد می کشد. او اخیرا از تریبون باز مجلس نقدهایش را با گلایه از انتصابات فامیلی و درخواست برای بازرسی دفتر ریاست جمهوری آغاز کرد و به گرانی ها رسید.

او با بیان اینکه خبرهای خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، گفت: برخی اختلاف‌نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و هم‌گرایی دعوت کنید. 

نماینده زاهدان اما به همین مقدار بسنده نکرد و ضمن هشدار درباره سرد شدن روابط دولت و مجلس از پاسخگو نبودن وزرا به نمایندگان گلایه کرد. گلایه از نوع مراودات و تعاملات دولتمردان با مجلس درحالی است که تنها چندماه از روی کار آمدن وزرای جدید می گذرد و گویا در همین ابتدای کار افتاد مشکل ها.

کسی به فکر گرانی ها هست؟

قیمت گوش، تخم مرغ، میوه، مسکن، ماشین و ...هم صدای نمایندگان را درآورده است. آنقدر که با صدای بلند رئیس جمهور را خطاب قرار داده و خواستار تغییر مسیر حرکت قطار اقتصادی کشور شوند. صباغیان می گوید« جناب آقای رئیسی برای گرانی‌‌ها فکری کنید، جلوی گرانی‌ها را بگیرید، مردم روزهای سختی را سپری می‌کنند. دیگر گوشت، میوه، ماشین و صاحب‌خانه‌شدن تقاضاهای دست‌چندم است، امروز خرید یک قالب پنیر و یک شانه تخم‌مرغ برای مردم سخت شده است، گوشت قرمز نمی‌خواهند، گوشت مرغ هم نمی‌توانند بخرند. چه زمانی این مشکل را حل می‌‌کنید؟ به مشکل مردم برسید، مردم تحت فشار هستند.»

نقدها به دولت البته تنها به مسائل معیشتی و اقتصادی محدود نشده است.

انتصابات فامیلی کار دست دولت رئیسی داد

روز گذشته ایزدخواه نماینده تهران در صف منتقدان انتصابات فامیلی در دولت قرار گرفت، او خطاب به رئیس جمهور گفت؛«این استدلال که گاهی شنیده می‌شود که مدیری را از اقوام و خویشان منصوب می‌کنند و می‌گویند به دلیل اعتماد است، از اساس غلط است. اینجا دو سوال مطرح می‌شود اولا مگر شما چند قوم و خویش مطمئن (قابل اطمینان) دارید که بتوانید همه جای نظام را پر کنید و دوم اینکه از کجا معلوم قوم و خویش شما مطمئن است و نزدیکان یک مدیر دیگر مطمئن نیستند؟ اینجا بحث قوم و خویشی یک مبنای بسیار غلطی است و اگر هم کسی در گذشته این مبنا را گذاشته غلط بوده و نباید ادامه پیدا کند.

ایزدخواه به لزوم برخورد توسط رئیس‌جمهور با این موضوعات تاکید کرده و گفته است؛«انتظار ما این است که شخص آقای رئیس‌جمهور با این نوع تفکر و استدلال مقابله مستقیم و واضح داشته باشند. دلیل نمی‌شود ما اقوام و خویشان را بیاوریم و بگوییم به دلیل اعتمادی است که به آن‌ها داریم. این غلط است و قحط‌الرجال نیست، کشور باید براساس قانون اداره شود نه رابطه شخصی.»
بالا گرفتن برخی شائبه ها درباره نفوذ برخی چهره ها در انتصابات دولت رئیسی هم به سرعت با نقد روبرو شده است، آنچنان که

احمدی بیغش نماینده نزدیک به طیف احمدی نژاد در مجلس رسما از «پدیده مقدادیسم» در دولت رئیسی حرف زده که کنایه به خبرها درباره نقش مقداد نیلی در انتصابات دولت زده است او حتی این پدیده را با پدیده آشناییسم و نقش حسام الدین آشنا در دولت روحانی مقایسه کرده است.

بیغش البته به اشتباهات کلامی رئیس جمهور هم نقدی زده و گفته است«وجود ضعف شدید در ادبیات گفتمانی شما در عرصه‌های مختلف قابل توجیه نبوده و دستاویز قرارگرفتن این ادبیات در شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی، زیبنده کشور نیست. مگر در کشور قحط‌الرجال علمی و سیاسی داریم که چهار نفر از استادان دانشگاهی کشور پیدا نمی‌شوند چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این‌قدر شاهد گفتمان ضعیف و بحث‌برانگیز غیرعلمی و غیراستنادی نباشیم؟»
 

تغییر فاز از حمایت گری به سمت مطالبه گری

استارت انتقادات از دولت زده شده است، گرچه با نگاه منصفانه سه ماه فرصت مناسب و کافی برای ارزیابی عملکرد دولت نیست و در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر تحریم و مشکلات ناشی از عدم تصویب FATF و ....است نمی توان انتظار معجزه از دولت داشت اما به نظر می رسد وعده های انتخاباتی رئیسی از یک سو و وعده های بزرگ اقتصادی که طی چندماه اخیر از سوی دولتمردان داده شده است افکارعمومی را هیجان زده منتظر یک تحول بزرگ اقتصادی و معیشتی کرده است و محقق نشدن این اتفاق نه فقط دولت که نمایندگان حامی دولت را هم در مقابل افکار عمومی قرار می دهد.

از سوی دیگر آش انتصابات فامیلی در دولت آنقدر شور شده است که از نقد در فضای سیاسی و رسانه ای به اعتراض در بین افکارعمومی و فضای مجازی رسیده است.

شاید از همین روست که این روزها برخی نمایندگان بنایشان را بر نقد زودهنگام گذاشته اند تا شاید اینگونه این پالس را به مردم حوزه انتخابیه خود بدهند که در فاز مطالبه گری از دولت هستند نه فقط همراهی و حمایت صرف.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.