علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مقصد اول سفرش به چند کشور اروپایی با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در پاریس دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس حضور دارد، امروز (سه‌شنبه) با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

گفت‌وگوها پشت درهای بسته در جریان است.

باقری قرار است امشب از پاریس راهی برلین شود و بعد از آن هم به انگلیس سفر خواهد کرد. اسپانیا نیز از دیگر مقاصد سفر معاون وزیر خارجه ایران در این سفر است. 

به گزارش فارس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دوشنبه شب در توئیتی در این باره نوشت: در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.

لازم به ذکر است امروز نیز حسین امیرعبداللهیان و ژان ایو لودریان وزرای خارجه ایران و فرانسه تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیرامور خارجه خطاب به لودریان با بیان این که ایران خواهان دستیابی به توافق خوب است، تصریح کرد: بی اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام و موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد که مورد علاقه دو طرف است در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای. البته طبیعی است چون مذاکره کننده ارشد ایران است در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را برای دوستان خودش به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد.مادامی که ایران اطمینان قطعی نیابد که تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا یک جا و موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.

گفتنی است مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود. باقری پیش از این نیز به بروکسل سفر و با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و از آن جا به مسکو رفت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد. وی همچنین هفته گذشته با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو و بعد از گفت‌وگوی تلفنی با انریکه مورا توافق شد که مذاکرات هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.