ماجرای تذکر شدیداللحن رهبر انقلاب به نمایندگان

در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی مالک شریعتی نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی، گفت: طبق اصل ۴۹ قانون اساسی، دولت موظف است اموال حاصل از قمار و سرقترا به صاحب حق یا بیت‌المال تحویل دهد. در طرح اصلاح قانون مجازات به این موضوع اشاره نشده بود.

وی ادامه داد: از رئیس سازمان صدا و سیما که فردی صاحب اندیشه است و انگیزه تحول دارد، خواهش می‌کنم موضوع مربوط به تبلیغات صدا و سیما در این حوزه را اصلاح کند. برخی مسابقات و پول‌هایی که در تبلیغات رد و بدل می‌شود، شائبه قمار دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس با اعلام تذکری، گفت: دیروز رئیس مجلس نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد. در حین قرائت نامه رئیس‌جمهور، برخی نمایندگان که حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بودند، «دو دو» کردند.

 تعداد زیادی از نمایندگان مجدداً با فریادهای «دو دو» نسبت به اظهارات شریعتی اعتراض کردند.

شریعتی ادامه داد: زمانی که رئیس‌جمهور وقت احمدی‌نژاد در مجلس هشتم حضور یافتند، تعدادی از مخالفان «دو دو» کردند که رهبری انقلاب تذکر شدید لحنی دادند که بخشی از آن را قرائت می‌کنم «این دو دو یعنی چه؟ اینها مجلس را جلوی مردم بی‌آبرو می‌کنند. این‌هایی که دو دو می‌کنند، از نظر تعداد اقلیت هستند. باید به آنها حمله می‌کردید. این اقلیت را به مردم معرفی کنید. این شأن شما نیست. من جداً معترضم. بساط این دو دوها و هوچی‌گری را جمع کنید. حیف است که مجلس به محلی برای هوچی‌گری تبدیل شود».

وی تصریح کرد: زمانی که نمایندگان می‌خواهند تبلیغ رأی خود را کنند، ایرادی ندارد که «چهار و دو» مطرح کنند اما وقتی نامه رئیس‌جمهور قرائت می‌شود، شأن مجلس و رئیس‌جمهور نیست که «دو دو» کنند.

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر شریعتی گفت: هیئت نظارت سه قوه در صدا و سیما حضور دارند. اگر تبلیغات یا مسابقات مصداق قمار باشد، خلاف شرع است و باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رعایت عقلانیت انقلابی و اخلاق لازمه کار است و باید رعایت شود. اخلاق باید در زمان صحبت رعایت شود؛ دوستان هم حتماً رعایت می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.