شرط مهم چین برای روابط با آمریکا

چاینا دیلی گزارش داد، «جو فنگ لیان» روز چهارشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن تاکید کرد: فعالیت‌های تایوان در عرصه بین‌المللی از جمله مبادلات با کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین، مشارکت در سازمان های بین المللی و فعالیت های این سازمان ها و غیره باید بر اساس اصل چین واحد انجام شود.

او تصریح کرد: اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکا است. در سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به وضوح قید شده است که ایالات متحده این مساله را به رسمیت می‌پذیرد که جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی چین است و مردم آمریکا روابط فرهنگی، تجاری و سایر روابط غیر رسمی را با مردم تایوان حفظ خواهند کرد.

وی افزود: در بخش دیگری آمده است "آمریکا موضع چین مبنی بر اینکه تنها یک چین وجود داشته و تایوان بخشی از چین است را به رسمیت می شناسد". 

جو فنگ لیان با اشاره به اصطلاح "قانون روابط آمریکا با تایوان" و "شش ضمانت" ایالات متحده که مغایر با سه بیانیه مشترک چین و آمریکا است، عنوان کرد: دخالت در امور داخلی چین کاملا اشتباه، غیرقانونی و بی اعتبار است و چین از ابتدا با آن مخالف بوده و از ایالات متحده خواسته است که به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد و با احتیاط و به درستی با مساله تایوان برخورد کنند تا آسیب بیشتری به صلح و ثبات در تنگه تایوان وارد نشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.