لیست استان ها و شهرستان های قرمز و نارنجی کرونایی/ موج ششم در کمین پایتخت

درحالیکه روز گذشته(سه شنبه) تلفات روزانه کرونا به ۱۱۲ و کمترین تعداد پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید، اما بار دیگر این تعداد به ۱۳۵ نفر افزایش یافت.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر در اثر کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

اما طی هفته های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفت و روز گذشته پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عبور خیز پنجم، به رقم ۱۱۲ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز گذشته تا امروز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۶۸۶ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۶۴۳ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۶۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق ۷۶۱ هزار دُز واکسن کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا کنون ۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۳۳۷ نفر دُز اول، ۴۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۵۷ نفر دُز دوم و ۳۱۴ هزار و ۱۰۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۶ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۹ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۷۶۱ هزار و ۱۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

وی همچنین روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه گفت: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

۱۹ آبان و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها 

آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور به واسطه شتاب‌گیری تامین و تزریق واکسن در مجموع کاهشی است اما خطر پیک ششم شیوع تمامی استان‌ها را کم و بیش تهدید می‌کند و به همین علت، تمرکز مسوولان و کارشناسان بر رسیدن به ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون حداکثری مردم است.

روند شیوع کرونا در کشور پرنوسان است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که گرچه دیروز تلفات روزانه کرونا به ۱۱۲ و کمترین تعداد پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید، اما بار دیگر این تعداد به ۱۳۵ نفر افزایش یافت. 

تازه ترین گزارش های خبرنگاران نشان می دهد که با توجه به وضعیت کرونایی استان ها، هر گونه غفلت و عادی‌انگاری مردم احتمال گردش ویروس و ریسک افزایش تعداد مبتلایان را در پی دارد لذا واکسینه شدن، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم برگزاری تجمعات و اهتمام در استفاده از ماسک ضروری است.

در همین حال با توجه به کاهش ایمنی واکسن ها بعد از ۴ تا ۶ ماه از تزریق دز دوم، دزُ سوم واکسن برای کنترل گردش ویروس باید تزریق شود که این   راهبرد در کشور به کار گرفته شده است. 

طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

در کردستان که کرونا تاکنون هزار و ۸۴۲ قربانی گرفته، تدابیر مختلفی برای تسریع در واکسیناسیون جهت مقابله با کووید ۱۹ در حال اجراست.

 دکتر بهروز اخوان سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر لزوم تسریع افراد برای دریافت به موقع واکسن، افزود: تیم‌های سیار واکسیناسیون کرونا ویژه افراد ناتوان فعالیت خود را در همه نقاط استان آغاز کرده است.

به واقع،  ۷۱درصد جمعیت استان تاکنون نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که حدود ۹۵۰ هزار نفر را شامل می شود و ۴۵ درصد جمعیت یعنی ۶۰۱ هزار نفر نیز موفق به تزریق نوبت دوم واکسن شده اند. همچنین تاکنون ۳۹ درصد مادران باردار و ۷۱درصد دانش‌آموزان استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی در استان، وضعیت کرونا در بانه قرمز، در قروه، بیجار و سروآباد زرد و بقیه شهرستان‌ها نارنجی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت که در این استان، سه هزار و ۲۳۱ نفر در استان تاکنون دُز سوم (یادآور) واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

دکتر «محمد خزائی»  افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال که نوبت اول و دوم واکسن را از نوع سینوفارم، بهارات یا برکت دریافت کرده اند، به فاصله چهار ماه از تزریق نوبت دوم، در پایگاههای تجمیعی واکسیناسیون و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی همدان انجام می شود.

تاکنون  ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۲۸۷ دُز واکسن کرونا در استان همدان تزریق شده، که یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۵ نفر دُز اول و ۸۱۴ هزار و ۱۱ نفر دُز دوم و سه هزار و ۲۳۱ نفر نیز دُز سوم (یادآور) را دریافت کردند.

 از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

زنان باردار از گروه هایی هستند که واکسینه شدن آنها اهمیت دارد و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، کمیته علمی ستاد پیشگیری از کرونای کشور و دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، تمامی مادران باردار ( از پایان هفته دوازدهم  بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان ) لازم است علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند.

در استان یزد، واعظ پور مدیر شبکه بهداشت و درمان تفت که  ۹۳ درصد مادران باردار در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

وی همچنین از فراخوان جمعیت بالای ۶۰ سال برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا خبر داد و افزود: تاکنون  ۸۵ درصد از جمعیت ۱۲ تا ۱۸ ساله شهرستان ( دانش آموزان ) واکسینه شده اند.

در استان مرکزی هم معاون فنی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از تزریق دز سوم واکسن به هزار نفر شامل کادر درمان، جانبازان و معلولان این شهرستانخبر داد. 

«مجتبی ذکایی» افزود: براساس آمارها، پوشش دُز اول واکسن کرونا در سطح شهرستان‌های ساوه و زرندیه ۸۳ درصد بوده است و ۶۱ درصد مشمولان دُز دوم را نیز دریافت کردند.

اما در اردبیل اعلام شد که وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹رو به افزایش است و با توجه به نوسان شمار مبتلایان کرونا و احتمال اوج‌گیری آمار مبتلایان،  نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته است. طی شبانه روز گذشته، ۵ بیمار مبتلا به کرونا فوت کردند و   ۴۳  مبتلا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری شدند. 

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۴۵۳ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل استان تزریق شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۸۶۲ هزار و ۵۱۰ دُز واکسن نوبت اول و ۶۴۲ هزار و ۲۴۶ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای گروه‌های هدف تعیین شده در استان اردبیل گفت: تاکنون سه هزار و ۶۹۷ دُز واکسن نوبت سوم در این استان تزریق شده شده است.

حبیب زاده  از سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در اردبیل  با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن به استان خبر داد و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی با اشاره به افزایش شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته به پنج نفر، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان را ۲ هزار و ۵۴۱ نفر اعلام کرد.

هم‌اکنون شهرستان مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و نیز شهرستان‌های گرمی، اردبیل، بیله‌سوار و پارس‌آباد در وضعیت زرد و شهرستان خلخال، نیر، اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 از خوزستان هم خبر رسیده است که روند مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به بیمارستان کودکان اهواز  یک سوم کاهش یافته است.

رییس بیمارستان کودکان اهواز گفت: وضعیت بیماری کووید ۱۹ نسبت به ۲ هفته قبل که با موج شدید تنفسی و گوارشی بیماران مواجه بودیم ، کاهشی شده و بخش اورژانس بیمارستان کودکان اهواز خلوت تر از قبل است

دکتر محسن علی سمیر  با اشاره به مراجعه بیماران دارای آنفلوآنزا و خدمت رسانی به آنها گفت: دوره کمون بیماری آنفلوآنزا نسبت به کرونا کوتاه تر بوده و حس بویایی و چشایی در بیماران دارای آنفلوآنزا تغییر نمی کند اما درد اندام های بدن در آنفلوآنزا بیشتر از کرونا است. در مواقعی علائم این ۲ بیماری نزدیک به هم بوده که تشخیص آن برای پزشک سخت است.

وی در خصوص بازگشایی مدارس افزود: در شرایطی که میزان واکسیناسیون در استان به ۸۰ درصد نرسیده است بازگشایی مدارس به صلاح نیست ضمن اینکه باید ۲ هفته از زمان نوبت دوم واکسن دانش آموزان گذشته باشد.

اکنون سه شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۹ شهرستان زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

در سیستان و بلوچستان، ۱۹۰ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته اعلام شد که شمار مبتلایان این ویروس در استان را به ۱۳۰ هزار و ۲۴۱ نفر رساند. همچنین در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در این استان  به ۲ هزار و ۶۱۰ نفر رسید.

اما در کرمان، قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از واکسیناسیون ۷۷ درصدی مردم رودبارجنوب علیه کرونا در نوبت اول خبر داد و گفت: در این نوبت ۶۷ هزار و ۳۱۰ نفر واکسن کرونا را دریافت کردند.

رضا محمودی با بیان اینکه نباید شرایط شیوع کرونا عادی انگاری شود، بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مشارکت بیشتر در زمینه واکسیناسیون مردم تاکید کرد.

وی نقش دهیاران، بخشداران، آموزش و پرورش و معلمان را در واکسیناسیون سراسری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مهم برشمرد و مقابله با کرونا را نیازمند مشارکت همگان دانست.

کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در لرستان هم ۱۹۰ نفر را مبتلا و سه بیمار را قربانی کرد . در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد زرد ، کوهدشت، خرم‌آباد، الیگودرز و سلسله نارنجی و پلدختر قرمز می باشد.

اما در چهار محال و بختیاری که درصد واکسیناسیون در آن حدود یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.، تاکنون، ۶۱.۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

جزایری رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان در واکسیناسیون دانش‌آموزان از استانهای برتر کشور است، اظهار داشت: تاکنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما ۱۵ درصد معلمان تاکنون اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند.

در ایلام، دو هموطن دیگرطی شبانه روز گذشته  بر اثر کرونا جان باختند و  ۸۴ مورد ابتلای جدیدشناسایی شد گه از این میان، ۳۴ نفر بستری شدند. هم اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

در البرز هم کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳ قربانی گرفت و در همین مدت ۶۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.از مجموع هفت شهرستان البرز، طالقان در وضعیت آبی کرونایی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

موج ششم کرونا در کمین پایتخت؛ رعایت پروتکل‌ها چاره کار

هشدارهای کارشناسی حاکی از آن است که خیز دیگری از کرونا در راه است و نکته قابل توجه اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلانشهر تهران به ۴۸ درصد نیز کاهش یافته است؛ اتفاقی که می تواند شهروندان پایتخت را گرفتار موج ششم کرونا کند.

براساس رنگ بندی جدید کرونایی کشور، در زمان حاضر  ۳۳ شهر قرمز، ۹۵ شهر نارنجی، ۲۲۰شهرستان زرد و ۱۰۰ شهر نیز آبی است و تهران نیز در میان شهرها و رنگ بندی ها هفته گذشته رنگ خود را از نارنجی به زرد تغییر داد تا نشان دهد با همراهی مردم در واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می توان به رنگ آبی رسید و ریشه کرونا را در پایتخت خشکانید و به چرخه شیوع بیماری کووید- ۱۹ در کشور پایان داد.

با وجودی که روند بستری  بیماران در تهران نزولی است و هنوز شواهدی مبنی بر آغاز موج ششم کرونا در این کلانشهر مشاهده نشده است اما هشدارها و توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان را باید جدی گرفت چرا که همه شرایط حاکی از آن است که چنانچه پروتکل ها رعایت نشود شهروندان تهرانی در مقابل موج و سویه جدید کرونا قرار خواهند گرفت.

آنطور که فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا تهران در نشست ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا استان اشاره کرد در بحث مقابله با ویروس کرونا در پایتخت اقدامات بهتری نسبت به میانگین کشوری انجام شده است اما موضوع مهم اینکه ابتلا به این ویروس هفته گذشته در دنیا ۳۵ درصد رشد داشته است و این می تواند هشداری برای ما باشد.

علیرضا زالی با بیان مشاهده نوع جدید ویروس جهش یافته دلتا پلاس کرونا در برخی از کشورها، گفت: ١١.٧ دهم از جمعیت انگلستان به این واریانت جدید مبتلا شده اند و در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه نیز گسترش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده شده است، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود.

در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها عجله نکنیم

همت دولت سیزدهم در تولید و واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری در یکی دو ماه گذشته اگر چه موجب تحسین همگان در داخل و خارج قرار گرفته است اما کارشناسان با این وجود هشدار می دهند که نباید در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها عجله کنیم و ناخواسته در دام موج جدیدی از کرونا قرار بگیریم.

کارشناسان معتقدند که برای لغو محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها یا برگزاری مراسم مذهبی و آیینی نباید هیچ عجله‌ای کرد و لغو محدودیت‌ها باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و سپس با رصد نتایج آن مرحله به مرحله بازگشایی‌ها را انجام داد؛ موضوعی که مورد توجه حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قرار گرفته و روزنامه ایران آن را منتشر کرده است.

این اپیدمیولوژیست در اظهاراتی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مردم ۲ دُز واکسن کرونا را زده‌اند، گفته است: سرعت تزریق واکسن قابل تحسین است اما نباید در بازگشایی‌ها شتاب‌زده عمل کنیم.

سوری اضافه می کند: از طرفی هیچ واکسنی ادعا نکرده ایمنی ۱۰۰ درصدی در افراد ایجاد می‌کند. افرادی که یک دُز واکسن زده‌اند این برداشت اشتباه را دارند که ایمنی ایجاد شده است؛ در حالی که افرادی هم که ۲ دُز واکسن زده‌اند تا مدتی ایمن هستند و به مرور سطح ایمنی پایین می‌آید.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می افزاید: برای همین  دنیا به فکر تزریق دُز بوستر است . واکسیناسیون یک مسئولیت اجتماعی است و تا زمانی که به اشباع مورد نظر در واکسیناسیون یعنی تزریق واکسن حداکثر ۸۵ درصد جمعیت کامل نرسیم همچنان ویروس میزبان کافی در جامعه در اختیار دارد و مبتلا می‌کند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا نیز در اظهاراتی به بازگشایی ها پرداخته است و می گوید: مراکز عمومی مانند ورزشگاه‌ها، سینماها و مدارس هنگامی باید بازگشایی شود که هر ۲ روز واکسن تزریق شده باشد و ۱۴ روز هم از تزریق دوز دوم گذشته باشد و از همه مهمتر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند. در غیر این صورت علی‌رغم کاهش تعداد افراد مبتلا در هفته‌های گذشته با افزایش ابتلا مواجه خواهیم بود.

دکتر حسین کرمانپور با اشاره به بازگشایی مدارس ادامه می دهد: هنگامی که دانش‌آموزان ۲ دُز واکسن را تزریق کرده باشند، ۱۴ روز از تزریق دُز دوم گذشته باشد و درعین حال تمام پروتکل‌ها رعایت شود، می‌توان از حضور آنها در مدارس سخن گفت.

شرایط کرونایی عادی‌انگاری نشود

عضو هیات علمی و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در خصوص بازگشایی دانشگاه ها از اول آذر ماه گفت: شروع حضوری کلاس ها از آذر ماه در حالی که بیشتر کلاس های ترم جاری به صورت برخط برگزار شده از نظر من جز خطر ابتلا در این فصل از سرما که با همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا روبه رو هستیم، اثری ندارد.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با اشاره به روند واکسیناسیون افزود: گاهی که با دانشجوهایم در خصوص واکسن صحبت می کنیم متوجه شده ام که هنوز برخی به هر دلیلی حتی اولین دُز را دریافت نکرده اند و درصدی هم فقط یک دُز تزریق کرده اند، که به نظر من بازگشایی مدارس و دانشگاه ها با وجود این شرایط ریسک بالایی دارد.

دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های تهران هم با اشاره به اینکه برای حضور در دانشگاه بیشتر نگران ۲ فرزندش است گفت: پسر کوچکم دبستانی است، این ترم هفته ای ۲ بار به مدرسه میرفت که سه روزی است حالت تهوع و تب دارد و و من نگرانم که نکند مبتلا شده باشد؛ چرا که بازیگوش است و من نمیدانم زمانی که در مدرسه است پروتکل ها را رعایت می کند یا نه و معلم ها هم مگر چقدر می توانند دانش آموزان را کنترل کنند.

هنگامه طاهری ادامه داد: آموزش مجازی در این ۲ سال هم برای پسر بزرگم که کلاس دهم است و هم پسر کوچکم بسیار سخت بود، اما این سختی آموزش مجازی را به هر روز دلهره داشتن برای شرایط سلامت پسرانم تا تکمیل روند واکسیناسیون و رسیدن به شرایط کرونایی مطمئن تر ترجیح می دهم.  

ذبیح الله حسینی که خود را کارمند دولتی معرفی کرد نیز از ساده انگاری همکارانش گله کرد و گفت: از وقتی که دورکاری ها تمام شده بیشتر با همکارانم در ارتباط هستم و نه تنها تعدادمان به حالت عادی برگشته بلکه فاصله اجتماعی هم به حالت عادی و پیش از کرونا برگشته است.

وی ادامه داد: اکثر کارکنان در اداره ای که من مشغولم هر ۲ ذز واکسن را دریافت کرده اند اما از خانواده و مخصوصا بچه هایمان تعداد زیادی هنوز حتی دُز اول را تزریق نکرده اند و با این شرایط از عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل ها از سوی همکارانم نگرانم که ناقل به خانه نروم و امیدوارم روند واکسیناسیون تکمیل و فرهنگ سازی بعد دریافت واکسن ایجاد شود.

۷۷ درصد تهرانی‌ها دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

استاندار تهران با اشاره به اینکه ۷۷ درصد تهرانی‌ها دُز اول واکسن کرونا و ۴۴ درصد هم واکسن دُز دوم را دریافت کرده‌اند، گفت: هدف گذاری اولیه واکسیناسیون در استان تهران ۸۵ درصد است.

محسن منصوری افزود:‌ جلسات در سطح شهرستان‌ها با محوریت مدیریت و مقابله با کروناویروس باید با جدیت، دقت و آینده‌نگری برگزار شود و فرمانداران باید این موضوع را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

استاندار تهران اضافه کرد: باید به محض افزایش آمارهای کرونایی موضوع به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و تمامی تدابیر لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتخاذ شود.

وی ادامه داد: باید همه دستگاه‌ها کمک کنند شیب نزولی شکل گرفته باقی بماند. در حال حاضر وضعیت عمومی استان تهران در حوزه کرونا خوب است اما باید مراقبت‌ها را در دستور کار قرار دهیم، چرا که اگر غفلتی صورت بگیرد ما را به سمت پیک ششم سوق خواهد داد.

منصوری گفت: یکی از مباحثی که باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد موضوع واکسیناسیون است. در حال حاضر در استان تهران ۷۷ درصد دُز اول و ۴۴ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند که آمار قابل قبولی است.

استاندار تهران تاکید کرد: اما باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف‌گذاری که ۸۵ درصد پیش‌تر تعیین شده بود دست پیدا کنیم، ضمن اینکه ما قله هدف‌گذاری را به ۹۰ درصد افزایش خواهیم داد؛ لذا این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از هر گونه عادی انگاری در مدیریت و مقابله با ویروس کرونا افزود: طرح احسان و کمک مؤمنانه در ابتدا به شکل بسیار خوبی اجرایی شد؛ اما هر چه این طرح جلو رفت کمرنگ‌تر شد. باید این موضوعات به صورت جدی پیگیری شود و در دستگاه‌ها نیز نباید نسبت به مصوبات عادی‌انگاری رخ دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.