شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

یک نمانیده مجلس: لابی اسرائیل مانع مذاکرات ایران و سعودی است

کدخبر: 453707
​اقتصادنیوز: حیدری معتقد است که عربستان تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی و غربی‌ست که نمیگذارند ارتباط عربستان با کشورهای همسایه بهبود پیدا کند.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، شهریار حیدری درباره علت اینکه مذاکرات ایران و عربستان سعودی با موانعی مواجه شده است، مطرح کرد: «موانع وجود دارد که بستگی به هر دو کشور دارد. طبیعی‌ست که امریکا و رژیم صهیونیستی اصلا تمایلی ندارند که کشور‌های منطقه با یکدیگر متحد یا رابطه دوستانه داشته باشند و این بستگی به دو کشور دارد.»

وی در این باره افزود: «جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که اولویت ارتباطات ما با کشورهای همسایه است که عربستان هم از همسایگان ما است و پیوستگی فرهنگی و جغرافیایی دارد. مهمتر اینکه ایران به هر شکل نقش مهمی در منطقه می‌تواند داشته باشد. در حوزه تامین امنیت در خلیج فارس و همچنین تامین انرژی جهان، این دو کشور نقش کلیدی دارند. بنابراین جمهوری اسلامی مانعی برای ایجاد ارتباط ندارد ولی ظاهرا عربستان گیر لابی‌های صهیونیستی و غربی است که بستگی به خودش دارد ولی جمهوری اسلامی تحت تاثیر کشورهای ثالث قرار نمی‌گیرد و مستقیما عمل می‌کند. عربستان معمولا تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی و غربی‌ست که نمیگذارند ارتباط عربستان با کشورهای همسایه بهبود پیدا کند و همین گره مذاکرات است.»

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا اتفاقاتی که در لبنان اخیرا رخ داد، ریشه در بن بست مذاکرات ایران و عربستان سعودی دارد یا خیر، گفت: «نه به نظر من چندان ارتباطی ندارد. لبنان یک موقعیت استراتژی دارد و مورد مناقشه بسیاری از کشورهاست از جمله فرانسه، امریکا و رژیم صهیونیستی که همواره نظر لبنان برایش بسیار مهم است و دخالت در تمام امورات لبنان هم دارد منتهی با استفاده از سرویس‌های جاسوسی. در عین حال لبنان برای ما بسیار اهمیت دارد به خصوص از منظر بحث سوریه و کشورهای مختلف چراکه این کشور در یک موقعیت ژئوپولوتیک بسیار با اهمیت قرار دارد. از این جهت طبیعتا برخی از جریانات به شکل سازمان یافته در لبنان با هم متحدند و عمل می‌کنند. لبنان کشوری است که در بخش توریست می‌تواند جزو بهترین کشور‌های دنیا باشد اما مدتی است به دلیل نا‌امنی و عدم شکل‌گیری حکومت و دولت پایدار و همچنین تنش‌ها، باعث شده است که گردشگران کمتری در این کشور حضور پیدا کنند و درامد‌های عمومی دولت لبنان هم بسیار ضعیف شده و تنش‌ بین جریان‌های سیاسی هم در داخل این کشور وجود دارد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «آنچه رژیم صهیونیستی در طول این چند سال می‌خواسته، همین موضوعاتی است که در لبنان اتفاق افتاده است. همچنین از سوی دیگر هم عربستان در بخشی از امورات لبنان دخالت دارد. امیدوارم دولت لبنان انسجام پیدا کند و مشکلاتش حل و فصل شود.»