پوتین به مرکل هشدار داد

به گزارش «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در دومین رایزنی تلفنی خود طی دو روز گذشته با "آنگلا مرکل" کفیل موقت صدر اعظمی آلمان، وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بررسی کرد.

طبق اطلاعات کرملین، در جریان این مذاکرات تلفنی، هر دو طرف بر اهمیت حل و فصل شدن هر چه سریع‌تر بحران پناهجویان در این منطقه تأکید کردند. علاوه بر این، رئیس جمهوری روسیه بار دیگر لزوم برقراری تماس بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با مقامات بلاروسی با هدف حل این مشکل را یادآور شد.

ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات خود با خانم مرکل، به سیاست غیرسازنده مقامات کی‌یف در حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین نیز اشاره کرده و گفت که تمایل آنها برای استفاده از راه‌های صرفاً نظامی برای حل این مناقشه، از جمله نقض آشکار توافقنامه مینسک در خصوص عدم استفاده از پهپادهای تهاجمی در منطقه دونباس، غیرقابل قبول است.

رئیس جمهوری روسیه در دومین گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، ضمن تأکید بر لزوم حل فوری بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان، بی‌ثبات کننده بودن اقدامات تحریک آمیز نیروهای نظامی آمریکا و دیگر اعضای ناتو در منطقه دریای سیاه را گوشزد کرد.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی روز گذشته (پنج‌شنبه) در جمع خبرنگاران گفته بود که فعالیت نظامی بیش از حد آمریکا و ناتو در دریای سیاه و در نزدیکی مرزهای ملی روسیه موجب نگرانی جدی رئیس جمهور پوتین شده و همین امر علت افزایش توجه طرف روسی به اقدامات احتیاطی در این منطقه شده و این موضوع رسماً از سوی وزارت دفاع روسیه نیز اعلام شده است.

وزارت دفاع روسیه پیشتر با اشاره به اینکه حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه عامل بی ثبات کننده اوضاع و تضعیف امنیت در کل منطقه است، از کنترل کلیه اقدامات کشتی‌های نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای در آب‌های دریای سیاه خبر داد.  

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، هواپیماهای شناسایی کشورهای عضو ناتو نیز طی روزهای اخیر بطور قابل ملاحظه‌ای بر تعداد پروازهای خود در نزدیکی مرزهای روسیه در منطقه دریای سیاه افزوده‌اند.

پیش از این، "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه اعلام کرده بود که ورود کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا به دریای سیاه با هدف بررسی وضعیت حفاظتی و دفاعی سواحل و مرزهای جنوبی این کشور صورت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.