واکنش امام جمعه همدان به حذف ارز 4200 تومانی

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه ۲۱ آبان‌ماه، اظهار کرد: دولت قبل برای اینکه قیمت کالاهای اساسی مردم را کنترل کند، یک برنامه ارزی طراحی کرد که به ارز ترجیحی معروف شد و در این طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کننده‌ها پرداخت می‌کرد.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه در حال حاضر لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس داده شده، تصریح کرد: هشت هزار میلیارد دلار در شش ماه ابتدایی سال پرداخت شده و در شش ماه دوم نیز ۱۷ هزار میلیارد دلار نیاز است.

وی با بیان اینکه با این طرح قرار بود قیمت کالاهای اساسی کنترل شود، ادامه داد: این طرح با تساهل دولت قبل و برنامه‌های غیرقابل پیش‌۶بینی مانند تحریم و کرونا به درستی انجام نشد و باعث شد یارانه دولتی به جیب رانت‌خواران برود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه دولت فعلی برنامه دارد این یارانه را حذف کند، مطرح کرد: کارشناسان اذعان دارند همین رانت باعث فساد شده و ارز دولتی به دست وارد کننده رسیده اما مردم نتیجه آن را ندیدند و تاثیر چندانی نداشته است.

شعبانی‌موثقی ادامه داد: دولت برنامه ریزی کرده یارانه ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند اما دولت و مجلس باید به تبعات اقتصادی آن توجه داشته باشند چون ممکن است باعث تورم شدید و تاثیر روانی در بازار شود.

وی با بیان اینکه دولت باید برنامه قوی تری در این مورد اجرا کند، توضیح داد: غالب کارشناسان حذف ارز ترجیحی را به نفع کشور می‌دانند اما این کار یک جراحی اقتصادی است و باید در شرایط خاصی انجام شود.

مراقب تبعات اقتصادی حذف ارز ترجیحی باشید

نماینده ولی فقیه در استان همدان، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح، همراهی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی لازم است و باید زیرساخت‌های اقتصادی آماده شود.

شعبانی‌موثقی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی، مطرح کرد: متاسفانه آمار رسمی کشور در رابطه با ارتباط مردم با کتاب آمار خوبی نیست و ارتباط با کتاب باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود.

وی ادامه داد: خواندن کتاب باعث می‌سود که کیفیت زندگی تغییر کند و گاهی حتی مسیر زندگی را عوض می‌کند بنابراین باید ارتباط با کتاب را جدی گرفت.

امام جمعه همدان با بیان اینکه روزانه ۳۰ دقیقه مطالعه کار سختی نیست، خاطرنشان کرد: در مورد کتاب باهم بحث کنید و به یکدیگر کتاب هدیه بدهید. دولت هم باید حمایت کند چون قیمت کتاب گران است از طرفی شهرداری و مجموعه فرهنگی نیز باید کاری کنند کتاب در دسترس مردم باشد.

شعبانی‌موثقی خطاب به مجموعه‌های فرهنگی و وزارت ارشاد، گفت: باید مراقب باشیم کتاب‌هایی که باعث فساد و افسردگی می شوند، چاپ نشوند و کتاب‌های کاملا فرهنگی ترویج شود.

وی با اشاره به حضور مسئولان استان در یکی مناطق حاشیه شهر همدان در هفته گذشته، اظهار کرد: مشکلاتی ور حاشیه شهر وجود دارد که به سرعت هم حل نمی‌شود اما حضور مسئولان در این مناطق، قابل تقدیر است.

نماینده ولی فقیه در رابطه با مشکلات آموزش‌وپرورش،  تصریح کرد: کمبود معلم در آموزش‌وپرورش وحود دارد که امیدواریم حل شود و وضعیت آن مشخص شود.

شعبانی‌موثقی با اشاره به آغاز ثبت‌نام طرح جهش مسکن در همدان، خاطرنشان کرد: باید وضعیت زمین‌ها مشخص شود. ۴۰ سال پیش در زمینی خانه ساختند که الان با معارض مواجه شدند بنابراین کسانیکه متولی هستند توجه کنند در آینده کسی ادعایی برای این زمین‌ها نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.