دیدار معاون وزیر خارجه با انریکه مورا

این ملاقات دقایقی پیش در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا آغاز شد. باقری و مورا هفته پیش در تماس تلفنی درباره شروع مذاکرات ازسرگیری اجرای برجام در وین برای هشتم آذر توافق کردند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه هدف از این مذاکرات را لغو تحریم‌های غیرقانونی توصیف کرده است.

باقری در این‌باره به ایرنا گفت: مساله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: اصل موضوع، لغو تحریم‌های غیر قانونی است که توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و باید در دستور کار (مذاکرات) باشد.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.

ایران برای ازسرگیری اجرای برجام سه شرط تعیین کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته است: ایالات متحده باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. آمریکا همچنین برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

باقری درباره این باره به ایرنا گفت ریشه مشکلات کنونی برجام « نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.»

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان طی سه روز گذشته در آلمان، فرانسه و انگلیس با همتایان و مقام‌های وزارت امور خارجه این سه کشور ملاقات کرده است. وی صبح امروز برای ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک وارد مادرید شد و با همتای اسپانیایی خود و مقام‌های وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد.

معاون سیاسی وزیرخارجه و «انریکه مورا» دیدار کردند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.