احمدی‌ نژاد با یارانه احزاب چه کرد؟

امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم درباره پرداخت یارانه به احزاب اظهار کرد: من خودم به مدت ۸ سال در بدنه وزارت کشور عضو ستاد پرداخت یارانه احزاب بودم. این یارانه و اینکه چطور و چگونه پرداخت شود از دولت اصلاحات شروع شد.

شیخیانی در ادامه بیان کرد: تا قبل از دولت اصلاحات بحث پرداخت یارانه به احزاب مطرح نبود و در این دولت وزارت کشور پیشنهاد پرداخت یارانه به احزاب را مدون کرد، سپس این پیشنهاد به دولت رفت  و دولت در بودجه لحاظ و مجلس آن را تصویب کرد و سپس آئین نامه‌ای اجرایی تدوین شد که بر اساس آن امتیازات کل هر حزب را بر اساس دفاتر مرکزی، استانی، تعداد اعضا، داشتن روزنامه، سایت و... را بر اساس مستندات مشخص می‌کردیم و هم احزاب مدارک خود را ارائه می‌دادند و بر اساس آئین نامه‌ای که در اداره کل سیاسی وزارت کشور تعیین شده و به تصویب دولت رسیده بود، امتیازات هر حزب در پایان هر سال  بر اساس اقداماتی که انجام شده بود تعیین می‌شد و بر اساس اعتباری که در دست داشتیم، سهم هر حزب مشخص می‌شد.  

وی در ادامه بیان کرد: احزاب در آن سال‌ها از ۲ تا ۴۰ میلیون یارانه دریافت می‌کردند. این وضعیت ادامه داشت و در بودجه هر ساله لحاظ می‌شد. در آن مقطع زمانی به تشکل‌های غیر سیاسی هم مبلغی پرداخت می‌شد.  

یارانه احزاب در دولت نهم و دهم قطع شد

شیخیانی با بیان اینکه این وضعیت تا دولت احمدی نژاد ادامه پیدا کرد خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم استقبالی از پرداخت این یارانه نشد و در بودجه هم برای یارانه احزاب مبلغی در نظر گرفته نشد. خانه احزاب از این مقطع به بعد به تحلیل یا به عبارتی به قهقرا رفت. تا اینکه دولت یازدهم و دوازدهم مجداد پرداخت یارانه به احزاب را پیگیری کرد و مجلس هم همکاری لازم را انجام داد و با مبلغی موافقت شد و بر اساس همان شیوه قبل یارانه به احزاب پرداخت شد.  

دبیرکل حزب مردم افزود: در تمام کشورهای مترقی و توسعه یافته احزاب از بودجه عمومی برای مخارج خود استفاده می‌کنند و وام دار دولت هم نیستند. ولی در کشورهای دیگر مثل کشور ما بالای ۲۰۰ حزب و تشکل سیاسی وجود ندارد و این تعدد حزبی در واقع نوعی حزب بازی است و کارکردی که حزب باید داشته باشد از دست می‌رود.  

شیخیانی افزود: نقش احزاب در هر کشوری اداره دولت است  و یا نقشی در اداره دولت است، ولی در کشور ما و بر اساس قانون احزاب چنین نقشی را ندارند و فقط برای سرگرمی سیاسی و مشارکت در انتخابات وجود دارند. بر اساس همین قانون احزاب در کشور ما احزاب باید بودجه داشته باشند که این بودجه از چند کانال تامین می‌شود. کانال اولیه منابع درآمدی خودشان و کانال ثانویه استفاده از بودجه عمومی است.  

این فعال سیاسی افزود: توزیع این یارانه در دولت یازدهم و دوازدهم بر عهده خانه احزاب گذاشته شد، ولی عملکرد درستی در نحوه توزیع اعمال نشد و همین امر منجر به اعتراض احزاب شد، زیرا به خیلی از احزاب بودجه داده نشد و در مجموع شیوه‌هایی اعمال شد که به این وسیله بالغ بر ۱۰۰ حزب را در گردونه فعالیت خارج کردند. سیاست وزارت کشور دولت روحانی و خانه احزاب در دولت ۸ ساله یازدهم و دوازدهم به نحوی شد که احزاب مایل بودند سایر رقبای خود از گردونه رقابت خارج شوند تا بودجه بیشتری به آن‌ها تعلق گیرد.  

دبیر کل حزب مردم با اشاره به اینکه بعد از اینکه ۱۰۰ تا ۱۲۰ حزب از گردونه رقابت به دلیل قوانین جدید خارج شدند حتی بودجه تخصیص یافته هم درست توزیع نشد افزود: در مجموع هر حزبی برای ادامه حیات خودش باید از بودجه استفاده کند و این بودجه از ۳ روش کمک‌های اعضا و فعالیت‌های قانونی حزبی و بودجه عمومی تامین می‌شود.  

توسعه حزب یعنی توسعه دموکراسی

شیخیانی توضیح داد: احزاب می‌توانند از طریق فعالیت‌های قانونی و غیر اقتصادی و غیر شرکتی، کمک اشخاص حقیقی و حقوقی، دریافت حق عضویت و ... بودجه‌ای برای خودشان مهیا کنند. نتیجه عملکرد حزبِ دارای بودجه توسعه فعالیت‌های حزبی است و توسعه فعالیت‌های حزبی یعنی توسعه دموکراسی و توسعه دموکراسی یعنی اداره مناسب‌تر دولت با نقش آفرینی احزاب.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.