غیبت مشکوک رهبر کره شمالی

رهبر کره شمالی بیش از یک ماه است که در ملاء عام دیده نشده است؛ مدت زمانی که طولانی‌ترین غیبت در سری غیبت‌های سال جاری میلادی او محسوب می‌شود و شایعات جدیدی را درباره احتمال بیمار بودنش به وجود می‌آورد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون این طولانی‌ترین زمانی است که کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در فعالیت‌ها و انظار عمومی حضور نداشته است. در سال ۲۰۱۴ میلادی کیم جونگ-اون یک غیبت شش هفته‌ای داشت که در آخر با یک عصا در انظار عمومی ظاهر شد.

رهبر کره شمالی آخرین بار در گزارشات رسانه‌های دولتی مورخ ۱۲ اکتبر مشاهده شد که در این گزارشات به طور مفصل به حضور وی در یک نمایشگاه موشکی در پیونگ‌یانگ در تاریخ ۱۱ اکتبر پرداخته شده بود. از آن زمان تاکنون هیچ گزارش رسانه‌ای که شامل حضور کیم جونگ-اون در انظار عمومی باشد، وجود نداشته است.

براساس گزارش وب سایت "اخبار کره شمالی" که یک وب سایت دیدبان مستقر در واشنگتن است، تصاویر ماهواره‌ای افزایش فعالیت‌ها پیرامون خانه ساحلی کیم جونگ-اون واقع در سواحل شرقی این کشور و یک عمارت کنار دریاچه در پیونگ‌یانگ را که غالبا در دوره‌های بیماری به آنجا می‌رود، نشان داده‌اند.

حدودا اواخر ماه اکتبر یک قایق تفریحی که در آب‌های اطراف عمارت ساحلی "وونسان" کیم جونگ-اون حرکت می‌کرده، مشاهده شده است.    

رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که کیم جونگ-اون علی‌رغم غیبت در فعالیت‌های عمومی، به کار کردن ادامه می‌دهد و در این دوره نامه‌هایی را برای سران دیگر کشورها نوشته است.

این غیبت پس از یک دوره شلوغ از فعالیت‌های نظامی کره شمالی به وجود آمده که در جریان آن ارتش کره شمالی آزمایشاتی را از جمله آزمایش نخستین موشک مافوق صوت ادعاشده و تعدادی موشک بالستیک مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل انجام داد؛ اقداماتی که هشداری برای کره جنوبی و ژاپن محسوب می‌شوند.

اگر کیم جونگ-اون از یک بیماری بسیار جدی رنج نمی‌برد، باید ماه آتی در انظار عمومی ظاهر شود. همچنان انتظار می‌رود وی ۱۷ دسامبر مصادف با سالروز درگذشت پدرش کیم جونگ-ایل، بازدید سالانه خود از آرامگاه وی را انجام دهد.

با توجه به ماهیت محرمانه بودن نظام کره شمالی، حضور کیم جونگ-اون در انظار عمومی با دقت دنبال می‌شود تا سرنخ‌هایی از وضعیت سران این کشور بدست آید.

کیم جونگ-اون ۳۷ ساله تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی هشت بار از فعالیت‌های عمومی فاصله گرفت که روی هم رفته دست‌کم ۱۴ روز محاسبه شده است.

تنها سال دیگری که در آن کیم جونگ-اون غیبت‌های بیشتری داشت، سال ۲۰۲۰ بود که غیبت وی از مشارکت در جشن ملی ۱۵ آوریل، مصادف با سالروز تولد کیم ایل-سونگ، بنیان‌گذار کره شمالی که مهم‌ترین رویداد سال برای این کشور محسوب می‌شود، گمانه‌زنی‌هایی را درباره یک بیماری قلبی عروقی جدی به وجود آورد.

کیم جونگ-اون پس از سه هفته بازگشت اما نمی‌توانست راه برود و از یک ماشین مخصوص زمین‌های گلف برای انجام یک بازدید عمومی استفاده کرد.

کیم جونگ-اون در سال ۲۰۱۱ میلادی به دنبال فوت پدرش جای او را گرفت. وی در آن زمان تنها ۲۷ سال سن داشت و به خاطر علاقه شدیدش به مصرف دخانیات و نوشیدنی شناخته میشد. کاهش وزن کیم جونگ-اون در سال جاری میلادی نیز بسیار قابل توجه بوده، به طوری که جاسوس‌های کره جنوبی گمان می‌کنند که وی حدود ۲۰ کیلو وزن کم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.