سعید محمد: مشکل اصلی فعالان اقتصادی تحریم‌های داخلی است

مشاوررئیس جمهور بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی را تحریم های داخلی و قوانین زائد و تو در تو و نگاه‌های جزیره‌ای بین بخش‌های اقتصادی کشور برشمرد و گفت: هرکس به زعم خود قانونی را طراحی و ابلاغ می کند تا جلوی مشکلی را بگیرد غافل از اینکه نبود نگاه جامع به قوانین و مقررات باعث ایجاد مشکلات دیگری می شود.

سعید محمد روز یکشنبه ۲۳ آبان در نشست مشترک مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز برگزار شد گفت: جایگاه مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در رونق اقتصادی کشور بسیار با اهمیت است و می توان گفت مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به نوعی افسران جنگ اقتصادی با دشمن هستند.

محمد افزود: اکنون کشور با تحریم های ظالمانه مواجه شده و دشمن در صدد جلوگیری از توسعه اقتصادی کشور ماست.

وی با اشاره به اینکه دشمن معیشت مردم را هدف قرارداده  تصریح کرد: درچنین شرایطی نقش مناطق ویژه اقتصادی بسیار با اهمیت است.

محمد  به وجود بیش از هزار و ۳۰۰ واحد اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی  اشاره کرد و گفت:  این واحد ها در بخش های مختلف تولیدی، صادرات، خدمات، ترانزیت، فناوری و واردات مشغول فعالیت هستند که بدنه بزرگی از فعالان اقتصادی را در خود جای داده اند.

مشاور رئیس جمهور افزود: ظرفیت های سرزمینی کشور ما بسیار ارزشمند است.  دسترسی به آب های آزاد جنوب، منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و قرار داشتن در مسیر راه ابریشم و کمربندی  جاده که طرح جدید چینی ها است، ظرفیت بالایی را برای ما ایجاد کرده است که مناطق ویژه اقتصادی در جای جای کشور می توانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب و دارا بودن ارتباطات با ۱۵ کشور همسایه از مزیت های کشور ما به شمار می رود.  با وجود اینکه واردات این کشورها هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ایران از صادرات به این کشورها تنها حدود ۲۴ میلیارد دلار است که نشان دهنده این است که ایران از ظرفیت های موجود به صورت حاکثری استفاده نمی کند. در حالی که در شرایط سخت تحریم صادرات می تواند کمک حال تولیدکنندگان و فعالان اقتصاد کشور باشد.

محمد با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در دنیا فعالیت می کنند، تصریح کرد:  بخش عمده ای از تجارت و تولید در دنیا در مناطق ویژه اقتصادی رقم می خورد.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه در ایران هفت منطقه آزاد فعال و ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی داریم گفت: ۴۷ منطقه ویژه اقتصادی و هشت منطقه آزاد دیگر هم در حال فعالسازی است. باید به دنبال فعالسازی ظرفیت های قبلی و ظرفیت های آینده باشیم تا بر اساس بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی در سرفصل های اقتصاد مقاومتی اعم از انتقال فناوری، تولید، صادرات، تامین منابع مالی و تامین نیازهای ضروری کشور بتوانند فعالانه تر برخورد کنند.

محمد رفع موانع  تولید و حل مسائل مناطق ویژه اقتصادی را یکی از موضوعات اصلی و مهم برای این مناطق برشمرد و تاکید کرد: امروزه فعالان اقتصادی بخش خصوصی با وجود تمام مشکلات تحریم مشکلات خود را حل می کنند و حتی تجهیزات را به سختی از کشورهایی که با آن ها مشکلات تحریم داریم،  وارد می‌کنند و به تولید می پردازند.

مشاوررئیس جمهور بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی را تحریم های داخلی و قوانین زائد و تو در تو و نگاه های جزیره ای بین بخش های اقتصادی کشور برشمرد و گفت: هرکس به زعم خود قانونی را طراحی و ابلاغ می کند تا جلوی مشکلی را بگیرد غافل از اینکه نبود نگاه جامع به قوانین و مقررات باعث ایجاد مشکلات دیگری می شود.

وی با تاکید بر لزوم یکپارچگی تیم اقتصادی گفت:‌ اگر این یکپارچگی نباشد این قوانین خلق الساعه باعث افت فعالیت های فعالان اقتصادی می شود.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که با کمک مدیران مناطق ویژه اقتصادی بتوانیم تا جایی که سهم دبیرخانه است این یکپارچگی در دولت ایجاد شود. در یک ماه گذشته جلساتی با بخش های مختلف اقتصادی دولت و سایر مراکز تصمیم گیری و مجلس شورای اسلامی مواردی به بحث و بررسی گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی در برخی مواقع قوانینی را خلاف آن ابلاغ می کنند که یکی از وظایف دبیرخانه این است که جلوگیری از این قوانین کرده و حتی  به پیگیری حقوقی بپردازیم.

محمد  با اشاره به اینکه تلاش می کنیم  که ماده ۱۶۵ اجرایی شود  گفت:  از تمام ظرفیت های آن استفاده کنیم و سعی بر مراقبت و محافظت از آنچه که به فعالان اقتصادی قول داده شده می شود تا از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کار اقتصادی خود را انجام داده تا دچار شوک و تنش نشوند.

وی افزود: ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی وضعیت مناسب و مطلوبی دارند که بر اساس طرح جامعی که در دبیرخانه شورایعالی با شما به توافق رسیدند کار به جلو می رود و تاکید بر اجرای کارها براساس طرح جامع مورد نظر بنده هم هست و همه باید تلاش کنیم بر اساس این طرح حرکت شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید هم بر اساس طرح جامع کار کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از شاخصه هایی که مناطق ویژه توانسته اند در برخی جاها بهترعمل کنند  را نوع مدیریت چه به لحاظ سازمان مسئول و چه مدیر منطقه ویژه اقتصادی دانست و تصریح کرد: در بررسی های انجام شده در دبیرخانه شورایعالی اگر سازمان مسئول پای کار باشد و حمایت های لازم را انجام دهد و از طرفی مدیر منطقه ویژه اقتصادی هم فرد قابل و توانمندی باشد این موجب جهش در پیشرفت فعالیت های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: نیاز به مدیرانی که برنامه ریز و مدیر بوده و شرایط جهانی و دیپلماسی اقتصادی را در نظر بگیرند و بتوانند ظرفیت سازی برای فعالان اقتصادی کنند و آن ها را بر اساس استراتژی ها و راهبردهای منطقه هدایت و حمایت کنند، داریم.

مشاور رییس جمهور با تاکید بر ارتباط بیشتر مناطق ویژه اقتصادی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،  افزود: رابطه بین دبیرخانه شورایعالی و مناطق ویژه اقتصادی مقداری کم است و تعامل با دبیرخانه بیش از پیش احساس می شود که این موضوع دوسویه است و هم همکاران باید این تعامل را داشته باشند و هم شما این ارتباط را برقرار کنید.

محمد تصریح کرد: به ارتباط آنلاین نیز نیاز داریم که یکی از نیازمندی ها برای تصمیم گیری درست برای فعالیت های اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی داشتن اطلاعات و آمار دقیق و به روز هست.

وی  همچنین از ضعف برخی مناطق ویژه اقتصادی در رساندن اطلاعات به روز به دبیرخانه انتقاد کرد و افزود:  این موضوع باعث می شود در جلسات در سطح بالای دولت و مجلس آن طور که باید نتوانیم از این مناطق دفاع کنیم.

وی آموزش نیروی انسانی یکی از موضوعات کمک کننده به این همگرایی بین دبیرخانه و مناطق ویژه دانست و گفت: رعایت مباحث کاری اقتصادی در چارچوب سلامت کاری است و بعضی مواقع دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متهم به برخی مسائل می شوند و ذهنیت هایی نسبت به فعالیت های ما وجود دارد. هرچند که خیلی از اینها شاید بر اساس چند مورد خاص در کشور ایجاد شده باشد ولی این ذهنیت ها وجود دارد که در ذهن مدیران تصمیم گیر باعث می شود ما نتوانیم به خوبی از حق مناطق دفاع کنیم.

وی با تاکید بر فعالیت های رسانه ای قوی در زمینه مناطق اقتصادی افزود: جایگاه واقعی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنیم .

مشاور رییس جمهور بر ضرورت ایجاد کمیته مشترک  بین دبیرخانه شورایعالی و مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرده و گفت: باید موانع فعالیت فعالان اقتصادی در این کمیته احصاء و هدفگذاری و گزارشات لازم را به افراد مربوطه ارائه شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.