وقوع 18 پس‌لرزه در هرمزگان

 زلزله‌ای به بزرگای ۶.۴ و ۶.۳ در حالی فین استان هرمزگان را لرزاند که تا ساعت ۲۰ شامگاه یکشنبه ۲۳ آبمان ماه ۱۸ پس لرزه دیگر هم داشته است.

ببراساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران دو زلزله نسبتا شدید با بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج درونی امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه شهر فین در هرمزگان را لرزاند.  این زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین به وقوع پیوسته است.  طول جغرافیایی این زمین لرزه ۵۶.۱۳،  عرض جغرافیایی آن ۲۷.۵۶ و عمق زمین‌لرزه ۱۵ کیلومتر محاسبه شده است.

این زلزله در ۲۵ کیلومتری فین، ۴۲ کیلومتری قلعه قاضی (هرمزگان)،  ۴۳ کیلومتری بندرعباس (هرمزگان) و ۳۱۷ کیلومتری کرمان رخ داده است.

همچنین زلزله دیگری با بزرگای ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین امروز بار دیگر فین در استان هرمزگان را لرزاند. این در حالی است که یک دقیقه قبل از آن زمین لرزه‌ای با بزرگای ۶.۴ در همین منطقه از کشور رخ داده بود. این زمین لرزه نیز ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است. طول جغرافیایی این زمین لرزه ۵۶.۱۳ و عرض جغرافیایی آن ۲۷.۵۶ اعلام شده است. این زمین لرزه در فاصله ۲۴ کیلومتری فین (هرمزگان)، ‌ ۴۲ کیلومتری قلعه قاضی (هرمزگان) و ۴۳ کیلومتری بندرعباس (هرمزگان) رخ داد.  کانون این زمین لرزه در فاصله ۴۳ کیلومتری بندرعباس و ۳۱۶ کیلومتری کرمان اعلام شد.

پس از وقوع این دو زلزله نسبتا شدید تاکنون ۱۸ پس لرزه دیگر به وقوع پیوسته است که بزرگای آنها بین ۲.۹ تا ۴.۵ در مقیاس امواج درونی بوده است.

این درحالیست که فین، قلعه قاضی، فارغان و قشم از این پس لرزه‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند و متاسفانه تاکنون این پس لرزه ها باعث رعب و وحشت مردم شده است.

براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکنون ۲۷ نفر مصدوم به دلیل جراحت های سطحی و مشکلات تنفسی ناشی ترس و اضطراب زلزله روانه بیمارستان شدند و متاسفانه در این زمین لرزه یک جوان ۲۷ ساله به دلیل سقوط تیر برق جان خود را از دست داد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این خصوص گفت: با توجه به شدت زمین لرزه و پس لرزه‌ها نمی‌توان به کسی توصیه کرد در منازل بماند و به همین جهت سالن‌های سرپوشیده برای اسکان مردم آماده شده است.  این حق را به مردم می‌دهیم که شب را در منازل خود حضور نداشته باشند، به بخشداران هم گفته شده شرایط را برای حضور مردم در فضای باز آماده کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در روستای رضوان بخش فین شهرستان بندرعباس هستیم که کانون اصلی زمین لرزه است. براساس بررسی های میدانی خسارت‌ها بیشتر ریزش دیوارها بوده است و منازل مردم سالم بوده و تلفات جانی از این بخش گزارش نشده است. نیروی انتظامی در شهر بندرعباس جهت تامین امنیت مردم در خیابان ها، پارک‌ها و محوطه‌های عمومی هستند حضور دارد.

اکنون ترس و وحشت باعث شده که مردم شهرهای مختلف این استان در بیرون از منزل هستند به همین منظور استانداری هرمزگان سالن های سرپوشیده برای اسکان مردم آماده کرده است.

در پی این زلزله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری نیز ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند و از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در گفت وگو با استاندار، فرماندار و هلال احمر استان هرمزگان خواستار بررسی و کمک فوری به مردم مناطق زلزله‌زده این استان شد.

 امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی و رییس ستاد بحران ارتش جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تمامی یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی ارتش در استان هرمزگان خبر داد تا در صورت نیاز به کمک هموطنان عزیز بشتابند و گفت: یگان‌های مستقر در این مناطق آمادگی کامل برای هر نوع کمک‌رسانی و خدمت به مردم عزیز را دارند.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با دانشگاه های علوم پزشکی استان های کرمان، بوشهر و فارس از آنها خواست با بسیج همه امکانات، برای ارائه خدمات به مصدومان احتمالی زلزله جنوب استان هرمزگان آمادگی کامل داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.