کیهان: دولت روحانی از توافق ذوق‌ کرد و از آمریکا تضمین نگرفت
به گزارش دنیای اقتصاد، رونامه کیهان در گزارشی با عنوان«تضمین می‌خواهیم چه کار؟ فقط مذاکره به هر قیمت!» نوشت:

روزنامه آرمان از قول یک کارشناس حامی‌برجام نوشت: با توجه به تضمینی که ایران می‌خواهد باید گفت در عرصه بین‌المللی تضمین شاخصه‌هایی دارد. در مورد برجام یا هر قراردادی زمانی تضمین پشت آن است که در کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) تبدیل به قانون شود.

ولی وقتی رئیس‌جمهور آمریکا یک چیزی را امضاء می‌کند به آن فرمان اجرایی (EXECUTIVE ORDERS) گفته می‌شود.باراک اوباما در زمان ریاست جمهوری با توجه به ترکیب جمهوری‌خواهان در کنگره متوجه شد که امکان تصویب آن وجود ندارد و لذا برجام را به‌صورت فرمان اجرایی امضاء و برای اجرا ابلاغ کرد که هر رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند آن را لغو کند. در حقیقت برجام مخفف «برنامه جامع اقدام مشترک» است، پس قرارداد نیست چرا که قرارداد ویژگی و مراحل و تضمین‌های خاص خودش را دارد. تنها تضمینی که داده شد قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است که عملاً اجازه نداده که هیچ کشوری از برجام خارج شود. همان طور که آمریکا از برجام خارج شد، ایران هم می‌توانست خارج شود و همچنین سایر کشورها خارج شوند. چرا که یک برنامه است نه یک قرارداد.

وی در عین حال درباره دور جدید مذاکرات گفته است: جناب آقای باقری می‌گویند آغاز مذاکرات است، وقتی کلمه آغاز را به کار می‌بریم یعنی شش دور مذاکرات قبلی توسط تیم قبلی مذاکره‌کننده به کنار و از سر نو دوباره شروع کنیم. آمریکا و سایر کشورها معتقد هستند که نه ! از همان جایی‌که متوقف مانده باید شروع کنیم.اینکه آقای باقری برای گرفتن امتیاز این سخن را گفته یا راهبرد ایران این است، معلوم نیست. اما اگر بخواهیم از آغاز مذاکرات را شروع کنیم دوباره به پروسه طولانی مذاکرات و تحریم‌ها هم هر روز اثر بیشتری بر ایران می‌گذارد و مشکلات ایران و طرف‌های مقابل هم افزون می‌شود، چرا ؟ چون ایران روز به روز دارد به نقطه‌گریز نزدیک‌تر می‌شود و برای هر دو طرف مشکلات افزون‌تر خواهد شد.

این کارشناس قلّابی توضیح نداده که اگر برجام به بیان وی فاقد تضمین است، چرا باید در احیای آن (دادن مجوز بازگشت آمریکا به توافق و دسترسی‌اش به مکانیسم تحریمی ‌ماشه) عجله کرد؟!

همچنین تأکید بر ادامه مذاکرات از همان‌جا که متوقف شده، در حالی است که دولت بایدن در شش دوره مذاکره، حاضر نشد هیچ تعهد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت بعدی آمریکا یا حتی دولت فعلی مجدداً برجام را زیر پا نگذارد، ارائه کند! ضمن اینکه حاضر نیست برای نشان دادن صداقت، تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند و حال آنکه این اقدام، نقض همه‌جانبه برجام بوده است.

ضمنا این سؤال اساسی همچنان سرجای خود باقی است که دولت سابق چگونه با وجود اطلاع از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و عدم ارائه تضمین کافی، حاضر نشد قبل از شروع اجرای تعهدات طرف مقابل (لغو تحریم‌ها)، همه تعهدات خود در تعطیلی برنامه هسته‌ای در کمتر از دو ماه را به اجرا بگذارد و ناچار شود به مدت ۳ سال در دولت ‌ترامپ و به مدت ۴-۵ ماه در دولت بایدن مجدداً پای میز مذاکرات بی‌حاصل بشینند؟!

خلاصه آنچه در برجام اتفاق افتاده و ماجرای ۶ دوره مذاکره اخیر نشان می‌دهد دولت ذوق‌زده از توافق، نه روز اول مذاکرات (قبل از برجام) و نه در۶  دوره اخیر، به چیزی به‌عنوان «تضمین و اجرای تعهدات آمریکا» فکر نکرده و برخی حامیان آن هم با وجود عبرت‌های برجام، باز هم مدعی‌اند که نباید در این‌باره جدیت و دقت به خرج داد!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.