بیماری کرونا این عوارض جانبی را ایجاد می‌کند

به گزارش دنیای اقتصاد، نوید بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که یکی‌از جنبه‌های خاص بستری شدن در بیمارستان طی پاندمی ویروس کرونا این است که اعضای خانواده و دوستان به دیدار شما نمی‌آیند، یعنی از انتشار ویروس به خوبی جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: این ایزوله شدن و تنهایی می‌تواند احتمال اضطراب و استرس و تغییرات ادراکی و اختلال استرس پس از سانحه را بعد از بستری شدن در بیمارستان افزایش دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که بهبودی از کووید ۱۹ چقدر طول می‌کشد؟، عنوان کرد: کارشناسان همچنان در حال مطالعه روی افرادی هستند که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، اما چیزی که تاکنون با اطمینان می‌دانیم این است که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، فشارخون بالا و یا نقص سیستم ایمنی، بر مدت زمان ریکاوری از این بیماری اثر می‌گذارند.

این فلوشیپ فوق‌تخصص درد بیان کرد: اگر شما دچار مورد خفیفی از کووید ۱۹ باشید، ممکن است در عرض یکی دو هفته حالتان خوب شود، در حالی که موارد شدیدتر این بیماری ممکن است سه تا شش هفته و یا حتی بیشتر طول بکشد.

وی ادامه داد: اگر در ICU بستری شده باشید، ممکن است دچار سندرم بعد از مراقبت‌های ویژه و یا تغییرات روحی و ادراکی شوید که بعد از اقدامات درمانی جهت نجات از یک بیماری یا آسیب روی می‌دهند، شما هم مانند هر کسی که به دلیل دیگر بیماری‌های تنفسی در بیمارستان بستری می‌شود، ممکن است دچار علائم فیزیکی و روحی شوید که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشند.

بابایی با اشاره به این‌که هرچند تأثیرات کووید ۱۹ هنوز مورد مطالعه‌اند، محققان دریافته‌اند این بیماری می‌تواند بر ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و مغز اثر بگذارد، تصریح کرد: اختلالات و آسیب‌های احتمالی بعد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک عفونت ویروسی تنفسی مانند کووید ۱۹ شامل مواردی مانند تنگی نفس، سرفه، ضعف عضلانی، گلودرد، مشکل در بلع، مشکل در حرف زدن، مشکل در راه رفتن و انجام کارهای روزمره، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات ادراکی، خستگی، زخم بستر و بی‌خوابی است.

این فلوشیپ فوق‌تخصص درد با اشاره به این‌که بعد از بهبودی از کووید ۱۹ و ترخیص از بیمارستان ممکن است مدتی طول بکشد تا به شرایط نرمال برگردید، افزود: شما ممکن است به توانبخشی سرپایی نیاز داشته باشید و یا نیازمند یک روان‌درمانگر برای کنترل و مدیریت اختلالات فیزیکی و ادراکی و رفتاری‌تان که با بیماری مرتبط هستند باشید.

وی افزود: این اختلالات بسیار معمول بوده و می‌توانند درمان شوند، شما باید با تیم پزشکی خود در ارتباط باشید تا هرگونه عارضه قبلی یا علامت جدید را با آن‌ها در میان بگذارید

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.