رئیسی جمهور در دفاع از فیاضی: تا به حجت نرسم کسی را معرفی نمی کنم/ توصیه افراد موثر نیست

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم از همین تریبون به محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسائلی را بیان کنم. با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش های کشور حل شود.

وی افزود: امروز با گذشت ۸۳ روز از تشکیل دولت برای حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها از همیشه امیدوارترم و دلیل این امیدواری، آن است که تفضل، کرم و لطف الهی و امدادهای حضرت حق را می بینیم و دعای خیر خانواده‌های معزز شهیدان پشتوانه ما است.  

رئیس‌جمهور گفت: دولت برای رفع دغدغه های مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس و همچنین برای رفع مشکلات و باز شدن گره‌ها بیش از همیشه دغدغه دارد و امیدوار است.

رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مقابله با شیوع کرونا و واکسیناسیون عمومی، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه واکسیناسیون عمومی انجام شد و امروز با تزریق بیش از ۱۰۰ میلیون دُوز واکسن، گام بلندی برای حفاظت از جان مردم برداشته شده است. اگر چه خطر مرتفع نشده اما این واکسیناسیون عمومی گام بسیار خوبی در جهت حفظ جان مردم بود.

وی اضافه کرد: در کنار واکسیناسیون عمومی اقدامات خوبی نیز در حوزه تامین دارو و اقلام دارویی مورد نیاز بیماران کرونایی انجام شد و در این مسیر خودم مراجعاتی حضوری به داروخانه ها داشتم و از نزدیک مسائل را دنبال کردم.

رئیس‌جمهور اقدامات انجام شده توسط دولت در عرصه مقابله با کرونا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروز به لطف خدا شرایط بسیار، متفاوت شده و نگرانی های مردم در خصوص تامین واکسن کرونا مرتفع شده است.

رئیسی تاکید کرد: در روزهای پایانی دولت قبل در مردادماه سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت بود و اینکه این حقوق از کدام منبع پرداخت شود. در آن زمان هنوز  کابینه رای اعتماد نگرفته بود و نگرانی از این بابت بود که از کدام منبع باید حقوق را پرداخت کنیم اما امروز با گذشت ۸۳ روز از عُمر دولت بحمدالله بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد و سایر پرداخت ها در زمان خودش انجام شده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در حوزه فروش نفت و تامین بودجه مورد نیاز کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مباحث پیگیری فروش نفت و تامین بودجه با موفقیت دنبال شد و افزایش منابع مالی و ارزی و ریالی در حال انجام شدن است که اینها پشتوانه ای برای این موضوع است که می توان گام های مثبتی در حوزه اقتصادی برداشت.

وی گفت: موضوع را باز نمی کنم اما مطلع باشید با گام هایی که برداشته شده، نگرانی ها نسبت به منابع مالی کاهش پیدا کرده است. همچنین امروز دیگر نگرانی ها در حوزه تامین کالاهای اساسی که در روزهای ابتدایی دولت وجود داشت، وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: موضوع مسکن و اشتغال و برنامه های دولت در این حوزه کلید خورده است و بر اساس قانونی که شما نمایندگان تصویب کرده‌اید، شورای عالی مسکن تشکیل شد و حرکت دولت برای ساخت مسکن آغاز شده است و در بسیاری از شهرستانها تامین زمین و اقدامات مورد نیاز در این خصوص آغاز شد.

رئیسی با اشاره به تشکیل شورای عالی اشتغال در دولت جدید گفت: با تشکیل شورای عالی اشتغال و تقسیم کاری که صورت گرفته برنامه های مورد نیاز در این حوزه تدوین شد و کار در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های دولت در عرصه بین المللی و سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی دولت با اولویت ارتباط با همسایگان در حال پیگیری است. به نحوی که وضعیت و شرایط نشان می دهد که سیاست جمهوری اسلامی بر اساس تعامل با غرب و شرق مبتنی بر حفظ عزت و کرامت اسلامی در حال پیگیری است و سیاست خارجی از حالت انفعالی خارج شده و به حالت فعال برگشته است.

رئیس جمهور با اشاره به موضوعات و مسائلی که دغدغه نمایندگان است گفت: دولت در حوزه حل دغدغه های نمایندگان اقدامات خوبی داشته است. به عنوان مثال موضوع هفت تپه که در گذشته نیز من در قوه قضائیه چندین بار با دولتمردان قبل برای حل مسائل آن صحبت کرده بودم اما آنها گفته بودند که با کدام بودجه و امکانات این کار شدنی است، امروز شما شاهد بودید که با خواست خداوند این موضوع در مدتی کوتاه حل شد. در این راستا معوقات کارگران پرداخت شد و موضوع سامان گرفت.

رئیسی خاطرنشان کرد: اقدامات گسترده ای در دستور کار دولت است که گزارش آن باید در اختیار نمایندگان قرار گرفته و مردم نیز از آن مطلع شوند. البته قرار ما این است که با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم نه با فعل مضارع، یعنی بگوییم کارهایی که «انجام شده است» نه کارهایی که «انجام می‌شود.»

وی با اشاره به ارتباط دولت با نمایندگان مجلس در زمان تشکیل دولت جدید گفت: ارتباطات خوبی میان دولت و نمایندگان وجود دارد اما ما آن را کافی نمی دانیم و معتقدیم که نمایندگان باید بیش از پیش در جریان مسائل قرار بگیرند. البته نشست های صبح پنجشنبه را با نمایندگان محترم داریم. و در این جلسات دغدغه ها و مشکلات حوزه های انتخابیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در جلساتی که با نمایندگان محترم مجلس داریم تاکنون هیچگاه ندیده ام که آنها مسائل یا مشکلات شخصی و یا خواسته های خودشان را دنبال کنند. آنچه در این جلسات ۲-۳ ساعته مطرح می‌شود تنها دغدغه های مردم و خواسته های آنها است.

وی با اشاره به سفرهای استانی خود در هفته های گذشته گفت: در این مدت ۸۳ روز توفیق داشتم که به بیش از دو سوم استانها سفر کنم. در این سفرها قبل از اینکه تریبون در اختیار وزرا قرار بگیرد در اختیار نمایندگان محترم قرار دارد تا مشکلات مردم را مطرح کنیم اما من این را کافی نمی دانم و معتقدم لازم است در هفته های آتی با همکاری آقای قالیباف نشست مجلس و دولت را برگزار کنیم تا در این جلسه با حضور تمامی نمایندگان مسائلی که تاکنون مطرح نشده است را پیگیری کنیم.

رئیس‌جمهور پیشرفت و توسعه کشور را در گرو همکاری و همراهی دولت و مجلس دانست و گفت: همه مسائل با همکاری و همراهی دولت و مجلس پیش خواهد رفت.

رئیسی خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما بدانند اگر کاری در کشور پیش می‌رود با همکاری همگان است و امیدواری که امروز به دولت، مسئولان و مجلس بوجود آمده باید روز به روز افزایش پیدا کند.

رئیسی تاکید کرد: امیدواری در میان مردم باید روز به روز با اقداماتی که انجام می‌شود عینیت پیدا کند و مردم امیدوار باشند آنچه که خواستند در حال انجام است و این امیدواری در گرو همکاری و همراهی همه بخش ها بویژه دولت و مجلس است.

وی افزود: نشست های مشترک دولت و مجلس باید برای بررسی دغدغه های حوزه های انتخابیه و مسائل مردم ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور سفر به استانها را بسیار مهم دانست و گفت: علیرغم همه حرف هایی که بعضا در گوشه و کنار زده می‌شود، سفر به استانها برای من اهمیت دارد زیرا در ابتدای کار دولت، ما از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار می گیریم و با حساسیتی که در مدیران ایجاد می‌شود آنها با جدیت بیشتری دنبال می کنند و اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیر مسائل تصویب شده در این سفرهای استانی خواهیم بود.

رئیسی در ادامه به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برخی مسائل درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی مطرح شد که باید بگویم ما در این مدت آغاز سال تحصیلی در مهرماه را داشتیم، به همین دلیل باید موضوع آغاز سال تحصیلی و برگزاری آموزش به صورت مجازی پیگیری می‌شد.

وی گفت: از همین تریبون قول دادم که به شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت دهم و خود نیز در آن شرکت کنم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: بعد از ۱۰ سال ما این شورا را تشکیل دادیم و با مدیران آموزش و پرورش نشستیم و مسائل اصلی را مرور کردیم.

رئیسی با بیان اینکه ستاد اجرای سند تحول در دولت و با مدیریت معاونت اول تشکیل شد، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش، مدیریت آموزش و پرورش را دارد، اما در برخی از مواقع در این سند باید تمام دستگاه‌های دولتی ورود کنند تا محقق شود، از این رو نیازمند این بود که دولت سهم بیشتری با وزارتخانه داشته باشد لذا طرح این ستاد در آن جلسه مطرح شد که می‌تواند به شورای عالی آموزش و پرورش کمک کند.

وی افزود: موضوع رتبه‌بندی معلمان که دغدغه به‌حق آنها بود، با همکاری مجلس طی این مدت دنبال شد و امیدواریم که به نتیجه قطعی نیز برسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسئله منزلت، شأن، جایگاه، کیفیت کار و معیشت معلمان مهم است که در دستور کار دولت و مجلس هم قرار دارد و با همکاری این دو بخش ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

رئیس‌جمهور گفت: در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود.

وی با اشاره به بررسی‌ها برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش افزود: با بررسی‌هایی که در کارگروه ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه های مختلف کار گروه ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم.

رئیسی تاکید کرد: دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

رئیسی گفت: لازم است، صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و همه خانواده‌های کشور، برای همکاری در بازگشایی مدارس تشکر کنم.

وی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون، شرایط به نحوی میسر شد که مراکز دانشگاهی، علمی و کسب وکارها را فعال کردیم و الحمدالله این روزها شاهد این بودیم که بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت این اتفاق میسر شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر میزان رعایت (پروتکل بهداشتی)   بیشتر شود، این فعالیت‌ها و تلاش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در زمان قانونی خودش معرفی شد و ما در مهلت مقرر قانونی وزیر را معرفی کردیم، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: من فرآیند معرفی وزرا را در جریان رای اعتماد، یعنی ۸۳ روز قبل از این تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم و ملت عزیز بیان کردم.

وی اضافه کرد: در فرآیند انتخاب وزرا، محور، شایستگی است. رابطه، رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای و این قبیل مسائل هیچ کدام موجب نمی‌شود که فردی معرفی شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سه دهه‌ی گذشته دولت‌ها را بررسی و مقایسه کنید تا ببینید تا چه میزان روابط، رقابت و رفاقت  نقش دارد. مقایسه کنید ببینید، نزدیکان در مسئولیت‌ها در چه جایگاه‌هایی هستند؟

رئیسی اظهار داشت: سه دهه گذشته و هم وضعیتی که ما در دولت، کار را شروع کردیم بررسی کنید. از نهاد ریاست جمهوری شروع کنید تا برسد به سایر حوزه‌های دیگر!؛ در دولت حساسیت وجود دارد که محور شایستگی باشد.

وی با بیان اینکه ما این محور را به عدالت نزدیک می‌دانیم و بهترین روش در ارتباط با مسئله، تعیین وزیر آموزش و پرورش بود، گفت: در کارگروه‌ها با بیش از ۲۰ نفر که در مظان این مسئولیت بودند مصاحبه انجام شد.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: افراد مختلفی در کشور داریم که شایستگی دارند. اما این وزارتخانه جایگاه و شرایطی که دارد که ایجاب می‌کند، نسبت به آن، فرهنگیان، شما و هم ما حساسیت داشته باشیم.  

رئیسی اظهار داشت: ضد فساد بودن، فساد ستیز بودن، روحیه انقلابی، کارآمدی و روحیه‌ تحولی از جمله شرایطی است که برای انتخاب همه وزرا و همکاران در نظر گرفته‌ایم.  

وی با بیان اینکه بارها نیز گفتیم که باید این شرایط همواره و به صورت مستمر باقی بماند و صرفا برای زمان رای اعتماد نباشد، افزود: در همه مقاطع باید این شرایط ارزیابی شود و این ارزیابی‌ها مستند خواهد بود تا ان شاءالله مسائل کشور پیش برود.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در این کارگروه ها، مشخص شد آقای فیاضی از کسانی هستند که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها، از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است.

رئیسی ادامه داد: خود من نیز چند بار با او مصاحبه و صحبت کردم. دوستان مورد اعتمادی در حوزه فرهنگ و آموزش با وی صحبت کردند. آقایان وزرای اسبق نیز اعلام کردند که ما او را می‌شناسیم، از این رو او را فردی با صلاحیت و سالم برای آموزش و پرورش می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه اما ممکن است افراد با هم اقوام و خویشاوند باشند، اما دستاوردهای زندگی خودشان مورد توجه قرار می‌گیرد، تاکید کرد: بالاخره هر کس در زندگی دستاوردهای علمی دارد، از این رو  خود فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من به شما عرض کنم در مورد مسئولینی که به مجلس معرفی می‌شوند، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست.  آنچه که مهم است این است که با شاخص‌های لازم، همخوانی دارد و این برای ما مهم است. بنابراین آنچه که برای بنده به عنوان یک طلبه و مسئول مهم است، حجت الهی است، تا کسی بین خودم و خداوند متعال حجت نداشته باشد، اگر همه نیز جمع شوند، چون حجت ندارم، درباره آن اقدام نمی‌کنم.

رئیسی افزود: به همین جهت برای معرفی هر مسئول، حتما آنچه که برای من مهم است، این است که حجت داشته باشد و شایستگی‌ها را احراز کرده باشد.  

وی با بیان اینکه البته مجلس جایگاه قانونی خود را دارد و می‌تواند پیگیری ‌کند. من آنچه را که دریافتم، به شما منتقل می کنم، لذا تصمیم با مجلس محترم خواهد بود، اضافه کرد: آقای فیاضی، کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال‌ها معلم آموزش و پرورش بود و محتوای درسی را می شناسد. با فرآیند محتوای درسی آشنا است. با بسته های یادگیری و فیلم های آموزشی آشنایی دارد. او در آموزش و پرورش مدیرکل بوده است.

رئیسی تصریح کرد: با زیرساخت‌های آموزش و پرورش در حوزه‌ی نوسازی مدارس و بخش‌های مختلف آشنایی دارد.  

وی اضافه کرد: او در مسئله آموزش مجازی، به‌عنوان طراح، نقش داشته است و در سامانه ‌رشد که مانند سامانه شاد است، فعال بود و آن را در سال ۹۸ طراحی کرد.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در یک مقطعی، مسئول فناوری وزارتخانه بود از این رو با بخش‌های مختلف و با انتشارات، چاپ و کتاب آشنایی دارد.  

رئیسی تصریح کرد: ما چهره های شاخص داریم، در مجلس و در بخش‌های مختلف نیز افراد شایسته حضور دارند که از وضعیت آموزش و پرورش مطلع هستند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فردی است که اولا شناخت دارد. ثانیا برنامه‌ای دارد که کارشناسان انطباق آنها را با سیاست‌های کلان، سند تحول و اسناد بالادستی کاملا بررسی کرده‌اند. نمایندگان مجلس نیز علی القاعده بررسی خود را دارند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: فیاضی هم شناخت و هم برنامه دارد و ثالثا او فردی تحول‌گرا است. ما کسانی با مدارج عالی و سوابق بسیار خوب داریم، اما آنچه برای دولت مهم است، این است که فرد روحیه تحولی داشته باشد.  

رئیسی با تاکید بر اینکه روحیه تحولی اهمیت بسزایی دارد، تصریح کرد: اگر روحیه تحولی نباشد وضع همین طور باقی خواهد ماند و معلمان، اولیا دانش‌آموزان و نمایندگان گله‌مند خواهند بود. انتظارات در این دولت خیلی بالا است. هرچه امیدواری بیشتر شود، انتظارات هم بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه های مختلف می‌بینیم مردم انتظاراتشان بالا رفته است و وقتی از آنها می‌پرسیم چرا قبلا این مسائل را مطرح نمی‌کردید، می‌گویند الان مجلس و دولت با هم هستند، باید فکر کنید و مشکلات را برطرف کنید. آنان این انتظار را دارند و انتظار به جا و به حقی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از دولت و از مجلس بر می‌آید که خیلی از گره‌ها را باز کنیم، تاکید کرد: فیاضی روحیه تحولی دارد و در کنار روحیه تحولی، روحیه تعاملی و همکاری با بخش‌ها را دارد. کسانی که با او کار کرده اند در بخش های مختلف این را دیده اند. همچنین از بخش‌های مختلف در این باره سوال شده است و آنها هم معتقدند که وزارت آموزش و پرورش، نیاز به روحیه تعاملی و  تحولی دارد.

رئیسی اظهار داشت: این نکاتی است که اگر ما آنها را احراز نمی‌کردیم، فیاضی را به نمایندگان مجلس معرفی نمی‌کردیم. آنها شاخصه‌هایی است که علاوه بر تدین، تقوا و سایر شرایط کلی که هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی باید آنها را دارا باشد در وزیر پیشنهادی وجود دارد. او  با مسئله آموزش و پرورش آشنایی دارد و این سازمان را می‌شناسد.

وی روحیه تحولی را برای اجرای سند تحول ضروری دانست و گفت: دیده‌اید که خیلی از وزرا و مسئولان گفته‌اند، سند تحول را می‌خواهیم اجرا کنیم، اما اینکه کسی بیاید که اسناد بالادستی را  قبول داشته باشد و بخواهد به آن عمل کند،  مهم است.

رئیس‌جمهور افزود: در بین افرادی که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند کسانی هستند که سوابق اجرایی قابل قبولی دارند، اما می‌خواهیم تحول اتفاق بیفتد یا نه؟ در مدیران دیگر هم همینطور است، وقتی رزومه‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم سوابق خوبی دارند اما باید ببینیم با حضور آنها تحول اتفاق می‌افتد یا نه؟

رئیسی با تاکید بر اینکه مسئول باید روحیه تحولی داشته باشد، بیان کرد: نکته ای که در یکی از صحبت‌ها درباره فیاضی گفتم این بود که من حتی یک روز هم با او جایی نبوده‌ام، هیچ‌وقت هم‌حزبی، هم‌گروهی یا هم‌دسته‌ای نبوده‌ام و نمی‌دانم به چه کسی رای داده است.

وی ادامه داد: آنچه مهم است اینکه در جریان بررسی صلاحیت، روحیه انقلابی در فرد تایید شود. من آشنا نبوده‌ام اما دوستان مورد اعتمادی با او آشنا بوده‌اند و این موضوع را تایید کرده‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه افراد مختلفی با فیاضی کار کرده‌اند و مواضع و کارهای او را می‌شناسند، عنوان کرد: فیاضی بیش از ۲۵ پژوهش قابل توجه و قابل ارائه دارد.

رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: دغدغه‌هایی که شما برای آموزش و پرورش دارید و دغدغه‌های درستی هم هستند را پیگیری کردیم و به این  نتیجه رسیدیم که فیاضی با برخورداری از نیروی جوانی، ابتکار، خلاقیت خود و البته با کمک شما نمایندگان مجلس برای این وزارت آماده است.

وی افزود: مسائل و دغدغه‌های مدنظر حتما باید مثل همه بخش‌ها در جلسات و کمیسیون‌های مختلف بررسی شود، امیدواریم با کمک شما و همه فرهنگیان در سراسر کشور به اهداف مدنظر در این حوزه دست یابیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تحول باید به مدرسه بیاید. مدرسه باید متحول شود تا مردم تغییر را احساس کنند. تا زمانیکه تحول از سند، وزارت‌خانه و شورای آموزش و پرورش به کف مدرسه نیاید، تغییر اتفاق نخواهد افتاد.

رئیسی بیان کرد:  نکته‌ای که باید درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به نمایندگان مجلس بگویم این است که ما دقت‌هایی که به ذهن می‌رسید را مورد توجه قرار دادیم و البته نظر شما هم در این انتصاب تعیین‌کننده است.

وی همچنین به تشریح برنامه دولت پرداخت و گفت: دولت تازه آغاز شده است؛ دولت برنامه خود را اعلام کرد و گفت که ما چه کارهایی می‌خواهیم انجام دهیم. از همین تریبون اعلام می‌کنم برنامه‌ای کوتاه‌مدت درباره مسائل پیش رو داریم که به صورت مدون آن را ارائه خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور افزود: نمایندگان مجلس در جریان برنامه‌ای که تدوین شد قرار خواهند گرفت. این برنامه به عنوان سند تحول دولت سیزدهم آماده شد که سیاست‌های نظام، اسناد بالادستی و مسائل پیش رو در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیسی اظهار داشت: این سند تحول ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان مجلس، فرهیختگان و صاحب نظران قرار خواهد گرفت. نظر به اینکه این سند برای دولت قابل استناد و قابل توجه است، حتما همه انتقادات، نگاه‌های اصلاحی و نظرات در این باره به ما منعکس شود.

وی با اشاره به اینکه من همواره در دولت بر این تاکید دارم که ارتباط با نمایندگان مجلس برای انتقال نکات برقرار باشد، بیان کرد: اگر جایی نیاز است که مسئله‌ای به من منتقل شود، حتما از طریق معاونت پارلمانی یا از طرق مختلف، مسائل را به من برسانید تا من در جریان دیدگاه‌ها و نظرات همه نمایندگان مجلس باشم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه گاهی اگر یک مسئله از زمان خودش بگذرد آثار آن از بین خواهد رفت، افزود: من دوست دارم زود در جریان مسائل قرار بگیرم و البته وقت من هم برای همین کارها است. در کنار همه وظایفی که داریم، یکی از کارهای مهم ما این است که به دغدغه‌های مردم و نمایندگان توجه کنیم که هم انگیزه لازم وجود دارد و هم اعتقاد داریم که این روند در بسیاری موارد می‌تواند گره‌گشا باشد.

رئیسی ادامه داد: در مورد نکاتی که به توضیح و تبیین نیاز است، نمایندگان و رئیس مجلس آن را مطرح کنند. همچنین اگر نیاز به تشکیل کارگروه‌های مشترک و کمیسیون‌های مشترک است، پیگیری‌های لازم حتما اتفاق خواهد افتاد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: امروز مسئله از یک بخش، ارتباط یک نماینده و وزیر و اینکه من از چه کسی خوشم بیاید یا بدم بیاید گذشته است؛ مسئله اینها نیست، بلکه مسئله مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده است و این وظیفه من و شما است که این امید را ارتقا بدهیم، افزون کنیم و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله را نباید در حد یک بخش و یک فرد دید، اظهار داشت: امروز مسئله در حد نظام و کشور است.  امروز ماموریت مهم من و شما این است که در برابر اینکه دشمن می‌خواهد روز به روز مردم را مایوس کند مقابل آن بایستیم و باید مردم را در عمل امیدوار کنیم.

رئیسی ادامه داد: این امری است که نه در شعار بلکه در عمل باید اتفاق بیفتد؛ دیده‌ایم که به هر حوزه‌ای با شناخت و اخلاص وارد شویم حتما نتیجه‌بخش خواهد بود و حتما نتیجه خواهیم گرفت. ما کسانی مثل حاج قاسم سلیمانی را داشته‌ایم که روحیه «ما می توانیم» را به ما یاد داده‌اند، ما و شما هم باید با شعار «ما می‌توانیم» وظایف خود را پی بگیریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با همکاری میان دولت و مجلس زندگی مردم روز به روز رونق پیدا کند و مشکلاتشان کاهش یابد. توفیق بود بعد از ۸۳ روز به مجلس آمدم و ان‌شاء الله در تقدیم بودجه ۱۴۰۱ هم بار دیگر به مجلس خواهم آمد.

رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه ۱۴۰۱، بیان کرد: آنچه نمایندگان مجلس در نطق‌های قبل از دستور به آن اشاره کرده‌اند که باید ساختار بودجه اصلاح شود و تا کنون تحقق پیدا نکرده است، ما در بودجه ۱۴۰۱ مدنظر قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۱ را با تعامل با مجلس خواهیم بست، افزود: بعضی از روسای کمیسیون‌های دولت در جلساتی با روسایی از کمیسیون‌های مجلس با هم کار می‌کنند. کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه و بودجه و سایرین کار مشترکی انجام می‌دهند تا وقتی بودجه به مجلس آمد، نمایندگان بدانند ما در دولت چه بودجه‌ای بسته‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: امیدواریم آنچه انجام می‌دهیم، در جهت افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد آرامش برای مردم و ثبات برای بازار اثرگذار باشد. از همه نمایندگان کمال تقدیر و تشکر را دارم و امیدواریم قبل پایان سال بتوانیم در همه استان‌ها حضور پیدا کنیم و از نزدیک خدمت همه مردم باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.