بلینکن به آفریقا سفر کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به قاره آفریقا را برای دیدار با روسای جمهوری کشورهای مختلف و گفت‌وگو پیرامون مسائل و بحران‌های متفاوت، آغاز کرد.

در ماه اوت، بلینکن، قصد سفر به آفریقا را داشت اما به دلیل هرج‌ومرج پیش آمده در افغانستان که شرایط واشنگتن را تحت تاثیر قرار داده بود، سفرش را به آینده موکول کرد. اکنون پس از گذشت سه ماه و از آنجایی که بحران‌ها و مشکلات آفریقا بدتر شده است، او تصمیم گرفت به این قاره سفر کند.

علی‌رغم اهمیت آفریقا در بازی رقابتی آمریکا و چین، وضعیت آفریقا در میان مسائل مهم و حیاتی اروپا، آسیا، خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین تحت‌الشعاع قرار گرفته است. بنابراین، همچنان که آمریکا با چین رقابت می‌کند، سفر بلینکن با هدف برجسته‌سازی نقش واشنگتن به عنوان بازیکنی در تصمیمات منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگرداندن صلح و افزایش دموکراسی انجام می‌شود.

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به دنبال افزایش و بهبود تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای حل درگیری‌های موجود در اتیوپی و سودان و مقابله با شورش‌های فزاینده در سایر نقاط آفریقاست. سفر پنج‌ روزه او به سه کشور کنیا، نیجریه و سنگال با این هدف دنبال می‌شود.

اروین ماسینگا، دیپلمات ارشد آمریکا در امور آفریقا گفت: دیپلماسی فشرده ما همچنان در حال پیشرفت است و ما مشتاقیم تا تعهد خود را درخصوص شرکای آفریقایی از طریق این سفر نشان دهیم. ما همچنین تلاش‌های فشرده‌ای را با شرکای آفریقایی خود برای رفع مشکلات و چالش‌های حاضر در اتیوپی و سودان انجام می‌دهیم.

بلینکن سفرش به کنیا را به عنوان کشوری مهم و کلیدی در همسایگی اتیوپی و سودان و در حال حاضر در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرد. همچنین کنیا منافع عمیقی با سومالی دارد که دهه‌هاست با خشونت و بی‌ثباتی ویران شده است.

سفرها و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا، از جمله سفر ماه اوت به اتیوپی توسط سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی، سفرهای متعدد به آدیس‌ آبابا و نایروبی توسط جف فلتمن، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در شاخ آفریقا و سفر اخیر به سودان توسط بلینکن، موجب پیشرفت اندکی در آفریقا شده‌ است.

در عوض، درگیری و کشمکش در اتیوپی بین دولت آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و رهبران منطقه شمالی تیگرای شدت یافته است.

بلینکن، پس از کنیا برای دیدار با محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه، به این کشور سفر خواهد کرد و پیرامون موضوعاتی از قبیل تغییرات اقلیمی، انرژی پاک، توسعه پایدار، پاندمی کرونا و استراتژی بایدن درخصوص دولت آفریقا گفت‌وگو می‌کند. بلینکن سفرش را در داکار، جایی که درخصوص مسائل مشابه با مکی سال، رئیس جمهوری سنگال گفت‌وگو خواهد کرد، به اتمام می‌رساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.