واکنش مسکو به انتقادات آمریکا درباره موشک‌های ضد ماهواره‌ای روسیه

وزیر خارجه روسیه در واکنش به انتقادات همتای آمریکایی خود مبنی بر خطرآفرینی روسیه در فضا اعلام کرد که اتهامات آمریکا علیه کشور درباره تهدیدآفرینی در فضا، «ریاکارانه» و «بی‌پایه و اساس» است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اتهام آمریکا علیه روسیه مبنی بر استفاده از سلاح ضدماهواره و تهدید آفرینی در فضا را «ریاکارانه» و «عاری از صحت» خواند.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: «ما ترجیح می‌دهیم که آمریکا به جای اتهامات کلامی بر سر میز مذاکره بنشیند و نگرانی‌های خود را در مورد توافق پیشنهادی روسیه و چین برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا مطرح کند».

این اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به انتقادات آنتونی بلینکن وزیر خارجه و فرماندهی نیروی فضایی ارتش آمریکا مبنی بر آزمایش موشک ضد ماهواره‌ای روسیه و اینکه در این آزمایش یک ماهواره روسی در فضا هدف قرار گرفته است، عنوان شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: فدراسیون روسیه روز دوشنبه مورخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای یک آزمایش مخرب موشک ضد ماهواره با صعود مستقیم علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد.

وی افزود: این آزمایش تاکنون بیش از هزار و پانصد قطعه زباله فضایی قابل ردیابی تولید کرده است و احتمالا صدها هزار قطعه زباله فضایی کوچک‌تر تولید خواهد کرد. این زباله‌ها که عمر طولانی دارند و به خاطر این آزمایش خطرناک و غیرمسئولانه ایجاد شده‌اند، در حال حاضر ماهواره‌ها و دیگر تجهیزات فضایی را که تا سال‌ها بعد برای منافع امنیتی، اقتصادی و علمی همه کشورها حیاتی و مهم هستند، تهدید خواهند کرد.

وی افزود: روسیه علی‌رغم ادعاهایش دال بر اینکه با مسلح کردن فضا مخالف است، تمایل دارد تا از طریق رفتار بی‌پروا و غیرمسؤولانه‌اش پایداری بلند مدت فضا و همچنین اکتشافات و استفاده از فضا توسط تمامی کشورها را به خطر اندازد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به موضوع بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان اشاره کرد و گفت که اقدامات ارتش لهستان در مرز با بلاروس نقض حقوق بشر بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که حل بحران پناهجویان حاضر در پشت مرزها، از طریق گفت‌وگوی مستقیم بین بلاروس و اتحادیه اروپا امکان پذیر است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو خاطرنشان کرد: در جریان موج قبلی مهاجران در دریای مدیترانه، اتحادیه اروپا تلاش کرد مشکلات را به طور جمعی حل کند؛ اما امروز رئیس جمهوری لهستان با اتخاذ مواضع دوگانه، خود را در وضعیت بسیار شرم آور قرار می‌دهد.

بیش از ۳۰ هزار مهاجر از ابتدای سال ۲۰۲۱ تلاش کرده‌اند تا از مرز لهستان-بلاروس عبور کنند. ورشو در مناطق هم مرز بلاروس، وضعیت فوق‌العاده اعلام و بیش از ۱۰ هزار سرباز را به نزدیکی مرز اعزام کرده است. همچنین طرف لهستانی یک حصار سیم خاردار ایجاد کرده است.

بحران مهاجرتی در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان به این دلیل به وجود آمده که مهاجران «غیرقانونی» به دنبال عبور از این کشورها برای ورود به قلمروی اتحادیه اروپا هستند. این بحران در هشتم نوامبر سال جاری میلادی شدت گرفت. چند هزار مهاجر از طریق بلاروس به مرز لهستان نزدیک شدند و از ترک آنجا امتناع کردند. برخی از آنها تلاش کردند تا با شکستن موانع و عبور از سیم خاردارها به قلمروی لهستان وارد شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.