با این وسیله پلیس از راه دور به مجرم دستبند می زند

بولارپ (BolaWRAP)  شاید شبیه به چیزی باشد که از داستان کمیک بتمن خارج شده، اما در واقع ابزاری برای مهار مجرمان است که توسط نیروهای انتظامی و نظامی استفاده می شود.

بولارپ بردی بین ۱۰ تا ۲۵ فوت (۳ تا ۸ متر) دارد و بند مهار را با سرعت ۵۱۳ فوت در ثانیه (۱۵۶ متر در ثانیه) شلیک می کند. سرعت جمع شدن بند به دور سوژه برابر با ۲۷۰ فوت در ثانیه (۸۲ متر در ثانیه) است. بند از یک کارتریج شلیک می شود که امکان پر کردن دوباره آن وجود دارد و یک تا سه بار دور سوژه می پیچد.

این دستگاه دارای یک خط دید  لیزر سبز  برای کمک به مامور در هدف گیری است. این دستگاه چند بار مصرف قیمتی حدود هزار دلار شامل کارتریج و لوازم جانبی دارد.

بولارپ چگونه کار می کند؟

به گفته شرکت رپ تکنولوژیز، بولارپ در درجه نخست برای مهار افرادی که با بحران سلامت روانی مواجه هستند یا تحت تاثیر مواد مخدر و الکل قرار داشته و به دستورات مجریان قانون پاسخ درستی نمی دهند و با هدف کاهش تنش موقعیت استفاده می شود. شرکت تولیدکننده بولارپ این محصول را به عنوان ابزاری برای رسیدگی به برخوردهای خشونت آمیزتر، مانند مقابله با افراد شرور یا مسلح به  سلاح گرم ، یا ابزاری برای مهار حوادث بزرگ‌تر مانند شورش ها در نظر نمی گیرد.

فضای اطراف سوژه باید دو تا چهار فوت (۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر) باشد تا امکان بکارگیری درست از بولارپ وجود داشته باشد. شلیک بولارپ صدایی شبیه به یک تپانچه ایجاد می کند، اما نتیجه بسیار متفاوت است و بدون بروز مشکلی خاص و خونریزی می تواند سوژه را مهار کند.

به گفته شرکت رپ تکنولوژیز، بولارپ در حال حاضر در ۴۳۰ اداره پلیس آمریکا و ۳۶ کشور استفاده می شود. اداره پلیس لس آنجلس یکی از نخستین اداراتی است که استفاده از بولارپ را آغاز کرد. در برنامه آزمایشی پلیس لس آنجلس، بولارپ با شش مهار موفق از نه شلیک به عنوان محصولی موثر در نظر گرفته شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.