عامل مرگ فک‌های خزری چیست؟

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فک خزری با اشاره به رد تمام گزینه‌های احتمالی مرگ فک‌های خزری گفت: نتایج تحقیقات فرضیه‌های احتمالی وقوع انواع بیماری واگیردار را رد کرده و تنها یک گزینه رزمایش اخیر دریایی جمهوری آذربایجان در دریای خزر به قوت خود باقی است.

طی چند ماه اخیر شاهد تلف شدن چندین فک خزری و پیدا شده لاشه آنها در سواحل استان بودیم که این میزان تلفات نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل غیرعادی است.

تراژدی تلخ مرگ‌ فک‌های خزری درحالی ادامه یافت که افزایش شمار مرگ‌ فک‌ها گزینه‌های مختلفی پیش‌روی محققان باز کرد که در این زمینه آزمایش‌های مختلف روی لاشه‌ها انجام شد البته باتوجه به اینکه در روزهای اولیه مشاهده لاشه‌ها، پیدا کردن لاشه سالم کمی سخت بوده که بعدها این امکان با انجام تشدید پایش‌ها محقق شد.

امیر شیرازی مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری در ارتباط با آخرین خبرها از مرگ فک‌های خزری در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از شرایطی که شاهد مرگ‌های فک‌های خزری بودیم گذر کردیم.

وی با اشاره به رد تمام گزینه‌های احتمالی مرگ فک‌های خزری مبنی بر مسمومیت حاد، ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد  پرندگان، دیستمپر، افزود: نتایج تحقیقات این فرضیه‌ها را رد کرده و تنها یک گزینه مانور دریایی اخیر جمهوری آذربایجان به قوت خود باقی است.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری با بیان اینکه در نمونه‌های انجام شده وجود علائم بیماری‌زا و مسمومیت رد شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تا قبل از رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان لاشه ۱۲ فک خزری کشف شده است که پس از این رزمایش نظامی تعداد تلفات این آبزیان به طور عجیبی افزایش داشته و ۴۲ فک خزری جان خود را از دست داده‌اند.  

شیرازی با اعلام اینکه به‌طور حتم بحث بیماری فک‌های خزری مردود است، اظهار کرد: به این دلیل که سال‌های گذشته که بیماری مسری شیوع پیدا کرده و منجر به تلف شدن تعداد زیادی از جمعیت زیادی از فک‌ها شده است و تجربه نشان می‌دهد درصورت شیوع می‌توان جمعیت بالایی از فک‌ها را از بین ببرد.

وی با اعلام اینکه فک‌های خزری در هر جایی که باشند به‌عنوان سمبل سلامت اکوسیستم دریایی مطرح هستند، گفت:  زمانی که جمعیت فک‌های خزری رو به انقراص می‌رود هشداری برای کل اکوسیستم خواهد بود.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی حفاظت فوک خزری یادآور شد: در صورت نبود فک‌های خزری، ژن‌های معیوب به‌صورت مادرزادی تکثیر یافته و به‌مرور نسل گونه‌ها در معرض تهدید قرا می‌گیرند پس اهمیت این گونه باارزش در چرخه زیستی مورد تاکید است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.