بورس جانسون به دنبال تعامل با طالبان

وی افزود: "ما باید با طالبان تعامل داشته باشیم. من به شدت بر این عقیده بودم که وقتی کابل سقوط کرد و حکومت در این کشور را تغییر دادیم، هیچ فایده ای ندارد که انگلیس فقط در حاشیه بایستد و با طالبان تعامل نکند.

نخست وزیر انگلیس این مطلب را در پاسخ به پرسش «سارا چمپیون» نماینده مجلس که در باره خشکسالی، آوارگی میلیون ها نفر و در پیش  بودن زمستانی بسیار سخت در این کشور بیان کرد.

جانسون ضمن تائید اظهارات این قانون‌گذار انگلیسی تصریح کرد که گروه طالبان، هرچقدر «غیرحرفه‌ای» باشد اما در افغانستان صاحب قدرت است. «آن‌ها ممکن است نماینده تمام مردم نباشند اما اگر می‌خواهیم به مردم کمک کنیم باید با آن‌ها تعامل کنیم.»

این درحالیست که مهرماه گذشته هیاتی به سرپرستی نماینده ویژه بوریس جانسون برای نخستین بار پس از سقوط کابل راهی افغانستان شد تا با رهبران طالبان دیدار کند.«سایمون گس» نماینده ویژه نخست‌وزیر انگلیس در امور افغانستان و «مارتین لانگدن» کاردار سفارت انگلیس در افغانستان که موقتا به دوحه منتقل شده است در جریان این سفر که از پیش اعلام نشده بود با عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی، معاونان نخست وزیر و امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان دیدار  کردند.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، آن‌ها درباره نحوه کمک به افغانستان در خصوص بحران انسانی، اهمیت جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به محل پرورش تروریسم و ضرورت ادامه خروج امن آن‌هایی که مایل به ترک این کشور هستند بحث و تبادل نظر کردند. گس و لانگدن همچنین درباره برخورد طالبان با اقلیت‌ها و حقوق زنان و دختران گفت وگو کردند.

انگلیس در کنار آمریکا و متحدانش در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی، ۲۰ سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند. آن ها پس از دو دهه اشغالگری و تخریب این کشور، ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته، اوت گذشته سراسیمه افغانستان را ترک کردند تا مهر دیگری بر کارنامه سیاه سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب در خاورمیانه ثبت شود.

جانسون ضرورت تعامل با طالبان را تکرار کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.