واکنش اولیانوف به بیانیه آمریکا، تروئیکای اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس درباره برجام
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین و در مذاکرات احیای برجام در پیامی خطاب به «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به بیانیه اخیر منتشر شده از سوی آمریکا، تروئیکای اروپایی و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس درباه توافق هسته‌ای کشورمان واکنش نشان داد.

اولیانوف در پیامی که به رابرت مالی ارجاع داد، نوشت: «تنها پیام مثبتی که از این بیانیه استنباط می‌کنم، نیاز به یک راه‌حل درباره برجام و همچنین تقویت مذاکرات منطقه‌ای است. باقی مسائل قید شده در این بیانیه باعث ایجاد سردرگمی می‌شود.»

شب گذشته معاونان سیاسی وزیران خارجه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و نمایندگان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نشستی با محوریت ایران برگزار کردند.

پس از این نشست مقام‌های حاضر بیانیه‌ای ارائه کردند و از مطرح شدن مسائلی از جمله «دور بعدی مذاکرات احیای برجام در وین و پایبندی ایران و آمریکا به این توافق هسته‌ای» خبر دادند.

در انتهای آن نیز این نمایندگان مدعی شدند: «ایران در منطقه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده دارد. مذاکرات در سطح منطقه و بازگشت و تعهد دو جانبه به برجام به نفع کل خاورمیانه خواهد بود.»

کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه به علاوه آمریکا (که از این توافق خارج شد) شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است.

به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.