خبر رابرت مالی از رایزنی با معاونان وزیر خارجه روسیه و چین درباره بازگشت به برجام

نماینده آمریکا در امور ایران خبر داد که صبح جمعه با معاونان وزیر خارجه روسیه و چین درباره بازگشت به برجام صحبت کرده است.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران شامگاه جمعه در پیامی توئیتری از گفت‌وگوی تلفنی با معاونان وزیر خارجه روسیه و چین خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «صبح امروز تماس تلفنی بسیار سازنده‌ای با  ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین داشتم. هر سه کشورمان، توافق قوی درباره ضرورت بازگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک دارند». 

رابرت مالی ادامه داد: «ما در حال کار با یکدیگر بوده تا با همسو کردن رویکردهایمان در حالی که به سوی هفتمین دور گفت‌وگوها می‌رویم، به آن (بازگشت به برجام) دست یابیم».

رابرت مالی در حالی از «بازگشت به برجام» سخن به میان آورده که ایران، بر خلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده است.  دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد از این توافق هسته‌ای خارج می‌شود. 

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

نخستین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران قرار است از هشتم آذرماه در وین با محوریت تلاش برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی آغاز شود.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت. 

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.