در این استان‌ها برف و باران می بارد

سازمان هواشناسی از بارش باران و برف طی امروز تا جمعه در ۲۱ استان خبر و نسیت به بارش‌های سیل‌آسا،آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها در ۹ استان هشدار داد.

 بر اساس تحیلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در اکثر مناطق نیمه غربی و به صورت پراکنده در شمال شرق و شرق کشور فعال است. بنابراین در استان‌های خوزستان،‌ ایلام، همدان،‌ مرکزی،‌ لرستان، بوشهر،‌ چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، غرب خلیج‌فارس، تهران،‌ البرز،‌ قزوین، اصفهان،‌ شمال و غرب فارس،‌ زنجان، کردستان،‌ جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، استان‌های ساحلی دریای خزر ابرناکی، بارش باران، گاهی همراه با رعدوبرق پیش بینی شده است.

در استان‌های یزد، سمنان،‌خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده با احتمال رعدوبرق پیش بینی می‌شود. شدت بارش‌ها برای استان‌های خوزستان،‌ چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  فردا در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان بارش باران و احتمال رعدوبرق در برخی مناطق یزد، اصفهان و شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده پیش بینی شده است.

روز چهارشنبه در غرب سواحل دریای خزر،‌پنجشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و جمعه در بخش‌هایی از نوار غربی بارش باران پیش بینی شده است. همچنین سه شنبه و چهارشنبه خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط همراه با رعدوبرق و در ارتفاعات بارش برف.

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/09/01: شمال کردستان، مرکزی، همدان، قزوین، زنجان، قم، البرز، تهران، اصفهان و یزد.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، در نواحی مستعد بارش تگرگ، احتمال تأخیر در پروازها.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و مجهز کردن خودروها به لوازم ایمنی، حرارتی و سوخت، احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم کاشت محصولات پاییزه تا اتمام بارش.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: دوشنبه 1400/09/01

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و در ارتفاعات بارش برف.

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/09/01: کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال بوشهر، شمال فارس و جنوب کردستان.

اثر مخاطره: جاری شدن رواناب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، اختلال تردد در جاده‌ها، کاهش دید، تأخیر و احتمال لغو در پروازها.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، اجتناب از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر، پرهیز از چرای دام در ارتفاعات، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و اطمینان از میزان سوخت خودرو هنگام سفر.

توصیف سامانه: ادامه پایداری در هوا

زمان پایان: دوشنبه 1400/09/01

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا به ویژه در ساعات صبحگاهی.

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/09/01: تبریز، مشهد.

اثر مخاطره: افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد آن تا ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک).

توصیه: پرهیز از ترددهای غیر ضروری، به ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، تا حد امکان عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.