بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران

 تروئیکای اروپایی با صدور بیانیه مشترکی، بدون اشاره به بدعهدی‌ طرف آمریکایی و انفعال خود در قبال برجام، از فعالیت‌های ایران فراتر از محدودیت‌های توافق سال ۲۰۱۵ و توسعه روزافزون برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه مشترک که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده است، با تکرار برخی مواضع بی‌اساس، در خصوص پیامدهای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی توسط ایران هشدار داده شده و ادعا شده است که هیچ توجیه غیرنظامی برای این درجه از غنی‌سازی وجود ندارد و تولید اورانیوم غنی‌شده در این سطح برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد، بی‌سابقه است.

تروئیکای اروپا همچنین ادعا کرده است که غنی‌سازی اورانیوم تا این سطح، زمان تولید اولین سلاح هسته‌ای را به طور چشمگیری کوتاه‌تر می‌کند. همچنین در نتیجه سرعت تولید نگران‌کننده، کل ذخایر ایران امروز حاوی مواد شکافت‌پذیر کافی است که در صورت غنی‌سازی بیشتر می‌توان برای تولید بیش از یک سلاح هسته‌ای استفاده کرد.

در ادامه ادعا شده است که ایران با ارتقای توانایی‌های هسته‌ای خود به طور دائم و غیر قابل بازگشت، جامعه بین‌الملل را در معرض خطر جدی قرار داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.