دستور مهم اردوغان در پی سقوط ارزش لیر

به گزارش «رویترز»، در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده است که اردوغان به شورای نظارت دولتی به‌عنوان اداره حسابرسی که به ریاست دفتر جمهوری گزارش می‌دهد، دستور داده تا مؤسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده‌اند شناسایی کند و مشخص کند که آیا سقوط ارزش لیر عامدانه بوده یا خیر.

بر اساس این گزارش، لیر در این هفته پس از اینکه اردوغان متعهد شد به سیاست کاهش نرخ سود بانکی پایبند بماند، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. واحد پول ترکیه امسال ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این ضرر در دو هفته گذشته بوده است.

این در حالی است که هزاران نفر از مردم استانبول ظهر جمعه با تجمع در خیابان‌های این شهر، بار دیگر به کاهش بی‌سابقه ارزش پول ترکیه، گرانی و تورم، و بی‌برنامگی دولت اردوغان برای رفع مشکلات اقتصادی اعتراض کردند. 

این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها بامداد یکشنبه به یکی از کمترین سطوح تاریخی یعنی ۱۲.۴۳ لیر در برابر ۱ دلار رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.