تغییر موضع ایران در وین سایت نزدیک به تیم مذاکره را دستپاچه کرد

سایت رجانیوز از رسانه های نزدیک به جبهه پایداری و تیم مذاکره، از اظهارات دومقام حاضر در مذاکرات وین دستپاچه شده است.

این سایت نوشته است: با پایان یافتن نوبت اول گفتگوها در وین و انتشار اخبار مثبت از فضای داخلی مذاکرات، تلاش‌ها برای مصادره به مطلوب دستاورد این نشست آغاز شد. یک جریان مشخص سیاسی که در ایام الحاق ایران به سازمان شانگهای نیز سعی داشت تا این موفقیت را حاصل تلاش‌های دولت قبل جلوه دهد، همان خط خبری را برای گفتگوهای وین در پیش گرفت. عمده استناد این موج خبری بر دو مطلب استوار است: مصاحبه انریکه مورا و روایت میخاییل اولیانوف. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه خبری خود پس از پایان نشست اعلام کرد که ادامه گفتگوها بر پایه شش دوره مذاکرات قبلی پیش خواهد رفت و نماینده روسیه در وین نیز گفت که مباحث مذاکراتی از نقطه‌ای که در ۲۰ ژوئن و دور آخر مذاکرات متوقف شده بود مجددا پیگیری خواهد شد.

با اینکه حداقل یکی از اعضای تیم ۳۰-۴۰نفره اعزامی می توانست این خبر را تکذیب یا حداقل مخدوش کند اما آنها هیچ عکس العملی نشان نداده اند که می توان آن را به معنای درست بودن دیپلماتهای "مورا" و "ایوانف" دانست. معهذا سایت جبهه پایداری که از روند به وجودآمده ناراضی است سعی می کند آن را رفع و رجوع کرده و نوشته است:

واقعیت‌های میدانی حاکی است که ایران در مذاکرات جدید همانطور حاضر شده که از قبل وعده داده بود. وزیر امور خارجه کشورمان مدتی قبل از پذیرش «فرمت مذاکرات وین» از سوی ایران خبر داده بود و در عین حال تصریح کرده بود که «مذاکرات را از بن‌بست وین آغاز نخواهیم کرد». از سوی دیگر علی باقری نیز برای دور جدید گفتگوها از کلمه «آغاز» به جای «ادامه» استفاده کرده بود.

اکنون آن چه رخ داده چیزی نیست جز موضع روشنی که پیش از این اعلام شده بود. جمهوری اسلامی تمام «فرمت» مذاکراتی قبل را مبنای کار خود قرار داده اما برای خروج از بن‌بست مذاکراتی شکل گرفته، بر روی «محتوا» و «متن» مشخصی که در ۲۰ ژوئن به دست آمده گفتگو خواهد کرد.این نکته‌ای است که به تایید منابع مطلع و همراهان تیم مذاکره‌کننده نیز رسیده است.

سایت رجانیوز سپس عبارت آشکار "انریکه مورا" را چنین تفسیر می کند که منظور او از " ادامه مذاکرات بر اساس دستاوردهای شش دوره قبل" این است که «ایران با ملاحظات جدیدی وارد گفتگوها شده که تشریح آن برای طرف‌ها نیازمند زمان است»!

. او همچنین در گفتگوی کوتاه خود دو مرتبه تاکید می‌کند که «ایران به دنبال لغو تحریم است» که به گفته نیویورک تایمز باعث تعجب آمریکا شده است.

سایت جبهه پایداری سپس تاکید می کند مذاکرات تازه وین بدنبال لغو تحریم هاست و همین را نقطه تفاوت با مذاکرات ۶دوره پیش معرفی می کند حال آنکه محور همه مذاکرات یادشده و حتی کل برجام با هدف رفع تحریم و مشکلات اقتصادی برپا شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.