هشدار نسبت به لزوم جدی گرفتن رعایت پروتکل‌ها در مدارس

عضو کمیته کشوری کووید - ۱۹ با بیان اینکه جنب و جوش و نشاط دانش‌آموزان مانع رعایت صحیح فاصله‌گذاری بین آنان در مدارس می‌شود، ‌خواستار دقت نظر بیشتر در بازگشایی‌ها به خصوص با توجه به شیوع سویه جدید کرونا شد.  

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست اظهار داشت: دانش آموزان به خصوص در دوره دبستان، بسیار پرانرژی و پرجنب و جوش هستند و تمایل زیادی به معاشرت کردن با همکلاسی‌ها و همسالان خود دارند. در چنین شرایطی کنترل و دور نگه داشتن آنها از یکدیگر کار ساده ای نیست و نیاز به برنامه ریزی‌ بیشتر دارد.  

وی، مهمترین راهکار را کاهش ظرفیت مدارس و نوبتی کردن کلاس‌ها عنوان کرد و گفت: مسوولان و دست اندرکاران چه در حوزه وزارت بهداشت و چه در حوزه وزارت آموزش و پرورش و همچنین مدیران مدارس باید نظارت دقیقی بر اجرای فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها داشته باشند و این موضوع را مرتب رصد کنند.

یونسیان تاکید کرد: با توجه به بروز جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی و کامل نشدن واکسیناسیون در کشور،  بازگشایی‌ها با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزان به ویژه در صورت رعایت نشدن فاصله گذاری صحیح، مشکلاتی به دنبال خواهد داشت.  

وی با تاکید بر لزوم نظارت دقیقتر بر مجموعه‌هایی از جمله مدارس اظهار کرد: در صورتی که توصیه‌های بهداشتی در این اماکن رعایت نشود، باید در مورد ادامه بازگشایی‌ها دستورالعمل جدی تری صادر شود تا از فراهم شدن زمینه بروز موج بعدی بیماری کرونا پیشگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت:‌ تا زمانی که اطلاعات در مورد سویه جدید ویروس کرونا مانند علائم بالینی، قدرت انتشار، ایمونولوژیک و مقاومت واکسن ها مشخص نشود،  به نظر می رسد باید در مورد بازگشایی ها دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

بازگشایی‌های همزمان عامل مهم سرعت انتقال بیماری کرونا در اروپا 

وی گفت: افزایش موارد جدید مبتلایان در اروپا بعد از لغو محدودیت‌های متعدد کرونایی صورت گرفته و به عبارتی بازگشایی‌های همزمان در این کشورها عامل اصلی این موضوع بوده است؛ به گونه ای که اکنون در کشورهایی مانند آلمان، هلند و اتریش سرعت بالای انتقال بیماری مشاهده می‌شود.

یونسیان ادامه داد: این کشورها اگر چه آمار واکسیناسیون بالایی داشتند اما به دلایلی همچون گذشت زمان زیادی از تزریق واکسن ها و بازگشایی بی حساب و همزمان، شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستند. کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است با بازگشایی‌های بی‌حساب شاهد شیوع مبتلایان به بیماری کرونا باشیم.

نگرانی‌ها از بروز سویه جدید کرونا 

عضو کمیته کشوری کووید - ۱۹ به نگرانی ها در مورد بروز سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: اگر چه هنوز اطلاعات دقیقی از میزان سرایت پذیری، افزایش علائم و شدت پذیری بیماری و مقاومت نسبت به واکسن گزارش نشده اما به دلیل جهش در این سویه، نگرانی های جدی در سطح دنیا به وجود آمده است.

یونسیان ادامه داد: پیش بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که سویه جدید در طول چند هفته می‌تواند جایگزین سویه دلتا شود و دوباره مشکلات زیادی را برای جامعه جهانی ایجاد کند.

وی ادامه داد: هرچند هنوز اطلاعات ما در مورد سویه جدید کم است اما هم مردم و هم مسوولان باید بیشتر هوشیار باشند؛  مردم با رعایت دقیق توصیه های بهداشتی و مسوولان با برنامه ریزی مناسب، مانع جولان این سویه جدید در کشور شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.