خبر مهم روسیه درباره شروع دوباره مذاکرات برجامی

النشره گزارش داد، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تایید کرد مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد به دلایل فنی دچار یک وقفه شده است، اما قرار است هفته آینده از سر گرفته شود.

این وزارت خانه در ادامه بیانیه گفت: این امر باعث می‌شود که هیئت‌ها به پایتخت‌ کشورهای خود بازگردند و در خصوص نتایج موقت و گام‌های احتمالی بعدی با مقامات کشورهایشان رایزنی کنند و قرار است مذاکرات در چارچوب دور هفتم هفته آینده از سر گرفته شود.

دور هفتم از مذاکرات ۴+۱ که به دلیل روی کار آمدن دولت جدید در ایران به با تاخیر چند ماه آغاز شده است بعد از چهار مذاکره و ارائه پیش‌نویس‌های ایران به طرف‌های مقابل روز گذشته در تاریخ ۱۲ آذرماه به پایان رسید تا هیئت‌های حاضر در وین به کشور‌های خود رفته و بعد از گفتگو با مقامات برای ازسرگیری مذاکرات به اتریش بازگردند.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران نیز در مصاحبه با المیادین اعلام کرد پیشنهاد‌های تهران به کشور‌های عضو برجام قابل رد نیست، زیرا بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است. هیئت ایرانی پس از ارائه این پیشنهاد‌ها چند نشست با طرف‌های برجام داشته است و منتظر پاسخ و دلایل قانونی کشور‌ها هستند.

شایان ذکر است پیش از این «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود درباره مذاکرات هسته‌ای در وین با تاکید بر اینکه تهران از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می‌کند و باید طرف‌های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند، تاکید کرده بود جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش بین نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.