خطیب زاده: اجازه نمی‌دهیم با وقت و انرژی ما در وین بازی کنند/  بیش از برجام تعهدی نداریم

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اتفاقات پیش‌آمده در مرز ایران و افغانستان، گفت: آن‌چه در مرزهای ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود.

ناآشنایی مرزبانی طالبان به نقطه صفر مرزی علت درگیری روزهای اخیر بود

وی افزود: در مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوارهایی را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان داریم که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند. جانب طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیروهای مرزبانی ما مجبور به پاسخ بجا و فوری شدند و بعد از آن دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود صحبت کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود، اظهار داشت: قطعاً دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

وی در واکنش به اظهارات «آنتونی بلیکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را متوقف کرده است و تمام تلاش خود را کرده که هیچ کس پایبند به برجام نباشد، در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی را کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آمریکا به جای این اظهاراتی که بیشتر در چارچوب مقصرنمایی و برای فرار از مسئولیت است، بهتر است به راه ساده‌تر برگردند و اینکه به تعهدات خود در ذیل آنچه در ۲۰۱۵ امضا کردند برگردند.

واکنش به اظهارات صهیونیستی‌ها وقت ما را تلف می‌کند

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اظهارات خصمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، گفت: رژیم اشغالگر قدس مخالف هرگونه گفتگو در منطقه بوده و این رژیم مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در موضوعات بین‌الملی است. این رژیم از روز اول مخالفت خود را با برجام پنهان نکرده است و این سابقه روشنی است و نیاز به توضیح ندارد.

وی افزود: نکته تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی اعلام می‌شود که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچ رژیم مانیتورینگ بین‌المللی نیست و پادمان را نیز نپذیرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همین اظهارات کاملا بی پایه و بی‌اساس است و همان کسی که این اظهارات را می‌کند بی‌آبروست و بیش از این به آن پرداختن وقت ما را بیهوده تلف می‌کند.

با اراده جدی وارد وین شده‌ایم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین، گفت: در وین با اراده جدی وارد شده‌ایم و تیم هم اعزام شد که به توافق خوب برسد و توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه اطراف در برجام دارند و کم و کیف اعزام هیئت نشان داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان‌جا تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید، متون آماده مکتوب به آنها بدهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کرد: تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود؛ اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد اما رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند.

خطیب‌زاده افزود: تیم ایران همانجا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا مادامی که نیاز باشد در وین بمانند.

برگزاری مذاکرات در آخر هفته جاری

وی تصریح کرد: آخر این هفته دور بعدی مذاکرات آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفتگوی تلفنی «باقری» و «مورا» نهایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید، اظهار داشت: این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و به دنبال بازی مقصرنمایی باشد، باور غلطی است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت.

اجازه نمی‌دهیم با وقت و انرژی ما در وین بازی کند

وی افزود: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم، با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هیئت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، اما طرف مقابل چنین نبود. منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم.

خطیب زاده با بیان اینکه هر کجا لازم باشد هم سندها و پیش نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است، گفت: مهم این است که آخر این هفته گفتگوها از سر گرفته می‌شود چون گفتگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی داده شده است.

وی تصریح کرد: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقداماتی جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم، از این رو چیزی به نام طرح گام به گام یا توافق موقت مطرح نیست.

ارائه بندهای «رفع تحریمی» در پیش‌نویس جدید ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه  مبنی براینکه طرف‌های غربی تلویحا علاقه‌مندی خود را در خصوص پیش‌نویس‌های شش دوره‌ی گذشته مذاکرات وین اعلام کردند، اما بر اساس اطلاعات موجود، عمده مطالب بحث شده در این پیش‌نویس‌ها موضوع محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان بوده است و در خصوص رفع تحریم‌ها علیه کشورمان صحبتی نشده است؛ آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: اجازه بدهید بگویم ما نیز به ۶ دور مذاکره و پیش‌نویس‌های قبلی علاقه داریم؛ اما آنها پیش‌نویس بوده است. براساس سیاست دولت، تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم‌ها است و بندهای رفع تحریم را در پیش نویس جدید که مبتنی بر پیش نویس قبلی است ارائه کردیم، تا موقعی منافع لغو تحریمی حاصل نشود، نمی‌شود درباره بندهای دیگر اظهارنظر کرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: مردم از مذاکره کنندگان انتظار دارند منافعشان به صورت قطعی و با دقت لحاظ شود و دولت ایران عزم جدی داشته برای اینکه به توافق خوب برسد.

وی تاکید کرد: بهتر است طرف مقابل با پیشنهادات مشخص درباره متونی که ایران ارائه کرده به خصوص در مورد بخش‌های رفع تحریمی به وین برگردد.

توصیه دستگاه دیپلماسی به دبیرکل اتحادیه عرب

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب گفت: جهان عرب به اولویت اصلی خود که اتحاد بین کشورهای مسلمان و عرب است بپردازد و انشقاق در جهان عرب ایجاد نکند.

خطیب‌زاده در واکنش به سفر «مکرون» به منطقه نیز گفت: انتظار داریم کشورهایی مثل فرانسه مسئولانه‌تر عمل کنند.میلیاردها دلار سلاح‌هایِ پیشرفته کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به کشورهای عربی خلیج فارس می‌فروشند، مبنا همین ناآرامی‌هایی است که می‌بینیم در جنگ خانمان‌سوز علیه مردم یمن در جریان است.

وی افزود: نقش مخرب و ثبات زدایی که از اقدامات کشورهایی مثل فرانسه حاصل می‌شود نباید از منظر همه دور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: شاهد ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته برای کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم، اما برای چند موشک ما جلسه می‌گذارند و حرف می‌زنند!

درباره امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کنیم

خطیب‌زاده تصریح کرد: یادشان باشد ایران درباره امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کند و با وضعیتی که با فروش سلاح‌ها مشاهده می‌کنیم عزم خود را جدی می‌ببینم که سپر دفاعی مردم را تکمیل کنیم.

وی اضافه کرد: به امید روزی که این کشورها از استاندارد دوگانه فاصله بگیرند و فروش سلاح را متوقف کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتفاقات رخ داده در نطنز نیز گفت: چیزی بیش از آنچه ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای امنیت ملی گفته است، ندارم که اضافه کنم. این در همان چارچوب، قابل پاسخ است و اگر اتفاقی بود به مردم گزارش می‌شد.

خطیب‌زاده در خصوص ۲ سندی که ایران به طرف مقابل ارائه کرد نیز گفت: دو پیش نویس را براساس متن‌های ۶ دور مذاکره قبلی و متن‌های نوشته شده به طرف مقابل ارائه کردیم.

بیش از «برجام» تعهدی نداریم

وی افزود: الان وقتی است که آنها تصمیم بگیرند که چه موضعی را درباره رفع تحریم‌ها اتخاذ کنند. ما چیزی کمتر از برجام نمی‌پذیریم و چیزی بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سند دوم ارائه شده توسط ایران با موضوع هسته‌ای، اظهار داشت: هر چند معتقدیم اقدامات جبرانی ما در پاسخ به طرف مقابل انجام شده و در چارچوب برجام بوده است،از این رو باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود. سند دومی که در اختیار داشتیم بندهایی است که مربوط به توقف اقدامات جبرانی ایران است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آنچه امروز بیش از همه مهم است تعهدات طرف مقابل است،گفت: تعهدات ما روشن است اما تحریم‌هایی که طرف مقابل باید بردارد بسیاری به عنوان «بن‌بست» وجود دارد.

جزئیات سفر «فیصل مقداد» به تهران

وی در تشریح جزئیات سفر وزیر امور خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی امارات به تهران، گفت: مشاور امنیت ملی امارات براساس برنامه تعیین شده قبلی برای ملاقات با علی شمخانی وارد تهران می‌شود. سفر وزیر خارجه سوریه هم در چارچوب مراودات دو طرف و به دعوت وزیر امور خارجه ایران به تهران آمده است و ساعت ۱۱ امروز ملاقات دو وزیر آغاز می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یکی از موضوعات مهم، آخرین وضعیت میدانی سوریه و همکاری‌های ایران، سوریه و روسیه است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: بین ایران و روسیه چه در فرمت آستانه و چه چارچوب‌های سه گانه سه کشور همکاری‌های خوبی وجود دارد و در این سفر نکاتی خواهد بود که بعد از ملاقات‌ها گزارش آن را اعلام خواهم کرد.

وی اضافه کرد: سوریه عضوی از کشورهای منطقه و عضوی از جامعه عرب است و خوشحالیم کشورها به این فهم و درک رسیدند که نه سیاست‌های قبلی‌شان درست است و نه آینده سوریه را با توطئه عوض کنند. هر چه زودتر سیاست خود را در قبال سوریه عوض کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در حوزه روابط اقتصادی و تجاری با امارات سطح همکاری‌های بسیار جدی داریم. ایرانیان و شرکت‌های ایرانی در این کشور فعال هستند و به رغم مشکلات سیاسی و دیپلماتیک، توانستیم این بلوغ را در روابط نشان دهیم که سعی کنیم روابط مردمی و در ابعاد مختلف کمترین آسیب را ببیند.

خطیب‌زاده اظهار داشت: سفر باقری هم حاکی از این اهمیت برای ارتقای روابط به سطح جدیدی بود. سفر مشاور امنیت ملی امارات نیز در همین چارچوب است و موضوعات قابل توجهی را برای گفتگو داریم که در این سفر برخی از آنها گفتگو خواهد شد.

کسی شیپور رسانه‌های معاند در داخل نشود

وی در خصوص فضاسازی‌های رسانه‌های غربی درخصوص مذاکرات وین، گفت: ما در همین دور، در سطح خطوط کلی نماندیم و هیئت ایران دو سند را به طرف مقابل داد اما مشخص بود با بن بست‌هایی که در دور ششم اتفاق افتاده بود قرار نبود در این دور به جایی برسیم؛ این نه به معنای پیروزی و  نه شکست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توصیه‌ای می‌کنم که سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند. اصلا نمی‌گویم انتقاد نکنند اما خواهش می‌کنم اولا اجازه ندهند رسانه‌هایی که ابزار مذاکراتی برخی طرف‌های غربی هستند به داخل ایران با «کپی پیست‌هایی» که بعضا اتفاق می‌افتد وارد شوند. ما حریم امن آرامش مردم را خودمان باید حفظ کنیم.  کسی شیپور رسانه‌های معاند در داخل نشود. 

خطیب‌زاده بیان کرد: به همه عزیزان توصیه می‌کنم به مذاکره کنندگان خود اعتماد کرده و حامی آنها باشند و از آنها حمایت کنند. 

وی با بیان اینکه در گفتگوها حضور نداشتم که شگفت‌زدگی افراد را ببینم،گفت: گزارش‌هایی را دیدم مبنی بر تاکید موکد طرف‌های مقابل بر اینکه خواسته ایران برای رفع تحریم‌ها باید عملی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران نیز گفت: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.»

درحال اجرایی شدن سند ۲۵ ساله هستیم

خطیب‌زاده در خصوص سند ۲۵ ساله ایران و چین گفت: جلسات مختلفی درباره موضوعات مختلف در این زمینه برگزار شده و برخی پروژه‌ها در حال نهایی شدن است و این سند نهایی بوده و امروز در حال اجرایی کردن بندهای مختلف آن هستیم. 

وی درباره سفر ولی‌عهد سعودی به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اظهار داشت: به همسایگان توصیه می‌کنیم همانقدر که تمرکزشان را باید بر تصحیح سیاست‌های غلط خودشان بگذارند همانقدر هم انرژی بگذارند که در اظهارات و بیاناتشان عاقلانه و بالغ رفتار کرده و حرف بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در منطقه خلیج فارس هشت کشور را داریم که در این هشت کشور عمان،‌ قطر، امارات، عراق،  بحرین، کویت، ایران و عربستان هستند و آنها هر چه زودتر در چارچوب یک سازوکار منطقه‌ای همکاری کنند، بهتر است. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: عربستان و بحرین هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه‌ای برگردند برای خودشان و بقیه بهتر است. 

وی در خصوص پرونده‌های بین‌المللی کشورمان نیز گفت: در حوزه قضایی دوستان در قوه قضاییه در موضوعات مختلف پروندهایی را باز کردند از جمله ترور سردار شهید سلیمانی و ... برخی شاکیان خصوصی داشتند و برخی به صورت مدعی العموم وار شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.