خبر جدید از رایزنی‌های امروز درباره برجام

شهر وین امروز (جمعه) هم شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بود.

با آغاز دوباره دور هفتم گفت‌وگوها در وین، امروز شرکت‌کنندگان در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به بحث و بررسی در مورد متون پرداختند. 

دور قبلی مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره دیروز (پنجشنبه) از سر گرفته شد.

* رایزنی باقری با اولیانوف و وزیر خارجه اتریش/ دیدار با انریکه مورا در دستورکار امروز

امروز ( جمعه) همچنین علاوه بر جلسات کارشناسی، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با «میخائیل اولیانوف» دیداری دوجانبه داشت. وی همچنین با «مایکل اینهارت» وزیر خارجه اتریش نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرار است تا ساعتی دیگر هم ملاقات دوجانبه‌ای بین باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

رایزنی‌ها و نشست‌ها فردا (شنبه) نیز در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) و به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به منظور گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بعدازظهر دیروز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. 

طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل نظر پرداختند. علی باقری نیز ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در پستی در اینستاگرام با بیان اینکه امروز وقت عمل است و برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم، اعلام کرد: اگر غرب با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع خواهیم‌ بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.