دیدار وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با محوریت ایران

 «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود درباره مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

به نوشته وبگاه دولت انگلیس: «دو طرف درخصوص حمایت از اوکراین توافق کرده و در زمینه استقرار نیروهای روسی در مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کردند».

بلینکن و تراس در این دیدار که در حاشیه نشست گروه هفت انجام شده است مدعی شدند: «هرگونه حمله از طرف روسیه، اشتباهی راهبردی خواهد بود که عواقبی جدی را به‌دنبال خواهد داشت».

در ادامه بیانیه دولت انگلیس آمده است، در دیدار وزرای امور خارجه انگلیس و آمریکا «بر لزوم تعامل معنادار ایران در زمینه توافق هسته‌ای تأکید شد».

اندکی بعد وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، بلینکن با سه کشور اروپایی عضو توافق برجام (تروئیکا) درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرده است.

ادعای بلینکن و تراس علیه روسیه در حالی بیان شده است که مسکو بارها جوسازی‌های اخیر غربی‌ها درباره قصد این کشور برای حمله به اوکراین را رد کرده است.

از سوی دیگر، طرف‌های غربی توافق برجام در تلاش هستند هم‌زمان با شروع مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران، توپ را در زمین ایران انداخته و عزم ایران برای حصول توافق را کمرنگ جلوه دهند.

در همین خصوص، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها دیروز (جمعه) در جمع خبرنگاران درباره جدیت ایران در مذاکرات گفت: «این‌که ایران در وین  حضور دارد و در حال مذاکره است نشانگر جدیت ایران است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز (شنبه) تأکید کرد: «در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها دو ماموریت مهم به دستگاه دیپلماسی سپرده شده است. ما موظفیم که مجاهدت کنیم و با رویکردی انقلابی و جهادی هم در مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها به این شعار و سیاست دولت آقای دکتر رئیسی که توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می‌کنند، به این سیاست و تحقق این سیاست کمک کنیم».

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «در عین حال وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که برای لغو و از بین بردن و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، تلاش، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار بگیرد برای این‌که از این مرحله نیز ان‌شاءالله و به لطف خدا با رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردی که رئیس جمهور دارند بتوانیم از این گردنه نیز کشور را عبور بدهیم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.