خبر الکاظمی درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق

شفق نیوز گزارش داد، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سخنرانی به مناسبت صد سالگی تشکیل کشور جدید عراق اظهار کرد: این سالگرد به معنای آن نیست که عراق ۱۰۰ سال پیش کشور نبود در این سرزمین عراقی‌هایی بودند که اولین کشوری که بشر شناخت را ایجاد کردند، اولین قانونی را که به زندگی بشر نظم بخشید، تدوین کردند. اولین پلیس که وظیفه‌اش حفظ جان مردم بود، ایجاد کردند، اولین سرباز نظامی در این کشور به دفاع از مرزها پرداخت و جانش را فدا کرد. 

وی افزود: اینجا در سرزمینی که ارواح آبا و اجداد شما از آن محافظت می‌کنند، اولین سیستم اقتصادی وجود داشت که حقوق و مالکیت و خرید و فروش را حفظ می‌کرد و اولین مجازات را برای ناقضان حقوق مردم در نظر می‌گرفت.

نخست‌وزیر عراق توضیح داد: عراقی‌ها این میراث را درک می‌کنند و مسؤولیت آنها نسل به نسل گشته و به ما رسیده و ما آن را به نسل‌های آینده منتقل خواهیم کرد، تا به آنها با صراحت آنطور که شایسته عصر تکنولوژی جدید است، بگوییم،‌ اینجا عراق است اینجا کشور ماست، در مقابل ما به عنوان عراقی راهی جز دفاع و حفظ تاریخ‌مان و منع به بازی گرفتن توانمندی‌های کشور وجود ندارد.

الکاظمی ادامه داد: زمان آن رسیده که به کشورمان واقع‌بینانه نگاه، به دستاوردهایش افتخار کنیم،‌ به اشتباهاتش اذعان کنیم، با مجهز شدن به میراث‌ و توانمندی‌هایمان به جلو قدم برداریم تا در کنار همه کشورهای موفق باشیم.

نخست‌وزیر عراق خطاب به ملت عراق تاکید کرد: عراق بهبودی و آرامش خود را به طور کامل بازمی‌یابد و جراحاتش بهبود می‌یابند و بلند می‌شود تا جایگاه خود را به لطف اراده ملتش به دست آورد، همسایگان،‌ براردان ما و جهان با اراده شما همراه هستند به صدای عراق گوش می‌دهند که از اعماق شما برمی‌خیزد، شما مردم عراق و تصمیم‌گیرنده هستید و شما صاحب کشورید.

الکاظمی گفت: چند روز بعد شاهد خروج تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی از عراق در چارچوب توافقنامه استراتژیک با طرف آمریکایی خواهیم بود نقش آنها در زمینه مشورت دهی خواهد بود و این دال بر قدرت نیروی عراق در حفظ امنیت و ثبات ملت و توسعه آن در این زمینه است.

وی اضافه کرد: در میان درگیری‌ها و تلاش‌های سیاسی به وجود آمده در اثر انتخابات همه باید مطمئن شوند اجازه نخواهیم داد امنیت و ثبات شما نقض شود، به رغم تمام اختلافات، گروه‌های سیاسی و جریان‌های جدید و مستقل‌ها و نخبگان تصمیم‌گیرندگان این سرزمین هستند و بر امنیت کشور تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات در دیدگاه‌ها و رویکردها در مقابل ایمان همه از بین می‌روند عراق خانه ما و سرپناه ماست و بازی گرفتن آن و آینده‌اش خط قرمز است.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: به لحاظ شخصی بعد از عملیات تروریستی که چند هفته پیش مرا هدف قرار داد پیام همبستگی و همدردی به دست من رسید و در این باره می‌گویم جان من باارزش‌تر از هیچ عراقی نیست؛ اما راه کشور را با هم با اراده خالصانه عراقی هموار می‌کنیم و به خاطر عراق همه سختی‌ها آسان می‌شوند و در راه عظمت آن جان ما کم ارزش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.