وزیرخارجه آمریکا به جنوب شرق آسیا می‌رود

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا برای تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی با کشورهای جنوب شرق آسیا و در راستای تشکیل یک جبهه متحد در مقابل چین در منطقه هند-اقیانوسیه، در هفته جاری به این منطقه سفر می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است فردا (دوشنبه) به اندونزی برود؛ او همچنین در ادامه به مالزی و تایلند سفر خواهد کرد. این اولین سفر او به جنوب شرق آسیا از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.

جنوب شرقی آسیا به عرصه نبرد استراتژیک دو قدرت برتر اقتصادی جهان، یعنی آمریکا و چین تبدیل شده است. پکن بخش اعظم دریای چین جنوبی، شاهراهی تجاری که کشورهای منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند را از آن خود می‌داند و فشار نظامی و سیاسی خود را بر جزیره خودمختار تایوان افزایش داده است. (چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند)

دنیل کریتنبرینک، دیپلمات ارشد آمریکا در امور آسیا به خبرنگاران گفت، بایدن می‌خواهد تعاملات آمریکا با آسه‌آن (مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا) را با تمرکز بر تقویت زیرساخت‌های امنیتی منطقه‌ در مواجهه با «زورگویی‌های» چین، افزایش دهد؛ بلینکن در این سفر، علاوه بر دنبال کردن هدف مذکور، در مورد چشم‌انداز بایدن برای یک چارچوب اقتصادی در منطقه هند-اقیانوسیه نیز رایزنی خواهد کرد.

دولت بایدن جنوب شرق آسیا را منطقه‌ای حیاتی در اقداماتش برای مقابله با قدرت فزاینده چین می‌داند؛ اما نبود ساختارهای رسمی برای تعاملات اقتصادی به دلیل خروج رئیس جمهوری پیشین آمریکا از یک قرارداد تجارت منطقه‌ای در ۲۰۱۷، دست‌های بایدن را برای اعمال نفوذ بسته است، در حالی‌ که نفوذ چین، هر روز در حال افزایش است.

گرچه بایدن هنوز جزئیات چشم‌اندازی که برای این منطقه در نظر دارد را اعلام نکرده است؛ اما کریتنبرینک گفت که این چشم‌انداز بر تسهیل تجارت، اقتصاد دیجیتال، دوام/تاب‌آوری زنجیره تامین، زیرساخت‌ها، انرژی پاک و استانداردهای کارگری متمرکز خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.