به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 25 هزار و 249 واحد افت کرد و برای سیزدهمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع 13 روز گذشته 4 هزار و 216 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.   

روز دوشنبه 548 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نزول شاخص‌ به کانال 1.2 میلیونی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی نزدیک به 2 هزار واحد افت کرد. روند نزولی شاخص در 90 دقیقه پایانی معاملات تشدید شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 25 هزار و 249 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 295 هزار و 527 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 6 هزار و 419 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 349 هزار و 197 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 267 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 663 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 45 نماد رشد قیمت داشتند که 30 نماد بورسی و 15 نماد فرابورسی بودند. همچنین 443 نماد کاهش قیمت داشتند که 315 نماد بورسی و 128 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «برکت»، «کالا» و «شاملا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سغدیر»، «بمپنا» و «هجرت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای سغدیر، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش مازاد عرضه

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 71 درصد افزایش یافت و 495 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 88 درصد افت کرد و در رقم 10 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای نطرین (شرکت عطرین نخ قم) و بمپنا (شرکت تولید برق عسلویه مپنا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 55 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد نسبی ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 706 درصدی به رقم 38 هزار و 980 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 34 هزار و 666 میلیارد تومان بود که 89 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 51 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 375 میلیارد تومان رسید که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

در معاملات امروز نماد سغدیر (شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 107 میلیارد تومان بود.

پس از سغدیر، نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و کالا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 515 میلیون و 929 هزار و 437 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خپارس تعلق داشت. کرمان و خبهمن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس