شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان
سیگنال های متناقض سعودی ها به ایران؛

شرط عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل

کدخبر: 461749
نماینده دولت عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، ضمن اعلام شرایط دولت متبوعش برای به رسمیت شناختن اسرائیل، مدعی شد تاکنون مذاکرات با دولت ایران به نتایج مهمی نیانجامیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نماینده دولت عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، ضمن اعلام شرایط دولت متبوعش برای به رسمیت شناختن اسرائیل، مدعی شد تاکنون مذاکرات با دولت ایران به نتایج مهمی نیانجامیده است.

شرط به رسمیت شناختن اسرائیل

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، در گفت‌وگو با روزنامه سعودی عرب‌نیوز نسبت به عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل، البته به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ از سوی تل‌آویو، اعلام آمادگی کرد. او ادعا کرده در صورت اجرای مفاد طرح صلح ارائه شده توسط عربستان سعودی، ما آماده هستیم روابط دیپلماتیکی با اسراییل برقرار کنیم.

8

پایان دادن به اشغال کلیه سرزمین‌های عربی اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، انتخاب بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن و اعطای حق تعیین سرنوشت به فلسطینیان از شرایط این طرح است. المعلمی ادعا کرده  هنگامی این اتفاق رخ دهد، نه فقط عربستان بلکه کل جهان اسلام و پنجاه‌وهفت عضو سازمان همکاری اسلامی، به دنبال ما خواهان به رسمیت شناختن و ایجاد رابطه با اسرائیل خواهند بود.

عدم کسب نتیجه مهم در مذاکره با ایران

نماینده دولت عربستان سعودی در ادامه این گفت‌وگو ادعا کرده تاکنون نتیجه مهمی در روند مذاکرات میان ایران و عربستان به دست نیامده است. او گفته ایرانی‌ها به این مذاکرات به عنوان یک روند طولانی‌مدت نگاه می‌کنند. ما علاقه‌ای به مذاکره فقط به خاطر مذاکره نداریم.

این سخنان در حالی اظهار شده که گفت‌وگوها پیرامون مسائل امنیت منطقه هم چنان میان دو کشور ادامه دارد. روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته بود دیدارهایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است.

 روز گذشته رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی اردن از برگزاری نشستی امنیتی میان مقامات ایرانی و سعودی در پایتخت این کشور داده بود. بر اساس این گزارش نشست مذکور بر تلاش‌ها برای کاهش تهدیدهای تسلحیاتی از جمله تهدیدات موشکی متمرکز بوده و نمایندگان حاضر در این مذاکرات بر اقدامات فنی برای اعتمادسازی بین دو کشور به ویژه در ارتباط با برنامه هسته ای ایران گفت‌وگو کردند.  با این حال مقامات ایران حضور در چنین نشستی را رد کرده‌اند.