نتایج یک بررسی نشان می دهد:‌ واکسن فایزر در موج شیوع سویه اُمیکرون می تواند از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کند.

بررسی انجام شده روی اثربخشی واکسن فایزر نشان داد: طی هفته های اخیر تزریق دو دُز از این واکسن توانسته تا ۷۰ درصد از بستری شدن بیماران در آفریقای جنوبی که با افزایش قابل توجه موارد ابتلا به سویه اُمیکرون مواجه است، جلوگیری کند.

در این بررسی تست مثبت ۲۱۱ هزار بیمار در فاصله ۱۵ نوامبر تا هفت دسامبر مورد استفاده قرار گرفت که حدود ۷۸ هزار مورد آن به سویه اُمیکرون نسبت داده شده است. هرچند ابتلای قطعی به سویه اُمیکرون در این ۷۸ هزار مورد تست مثبت تایید نشده و به این معنی است که بر اساس این مطالعه نمی توان به یافته‌های قطعی دست یافت.

محققان آفریقای جنوبی تاکنون حدود ۵۵۰ توالی اُمیکرون را تایید کرده‌اند که این سویه ۷۸ درصد توالی‌ها از ماه نوامبر را تشکیل می‌دهد و بیشتر از سویه غالب قبلی موسوم به دلتا است.

اواخر ماه گذشته آفریقای جنوبی درباره سویه اُمیکرون هشدار داد و اعلام کرد این سویه می تواند باعث افزایش مجدد موارد ابتلا در جهان شود. در نتیجه این هشدار، محدودیت های سفر در جنوب آفریقا اعمال شد. تعداد مبتلایان روزانه در آفریقای جنوبی طی روزهای اخیر به حدود ۲۰ هزار مورد افزایش یافته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام گرفته مشخص شد که دو دُز واکسن فایزر می تواند تا ۷۰ درصد در افراد در برابر بستری شدن در بیمارستان مصونیت ایجاد کرده و از افراد تا ۳۳ درصد در برابر خطر ابتلا به عفونت محافظت کند. این درحالیست که اثربخشی این واکسن در پیشگیری از سویه دلتا ۸۰ درصد و در جلوگیری از وخامت حال بیمار بالای ۹۰ درصد بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.